"3D-mallinnus" - Selaus asiasanan mukaan Metropolia Ammattikorkeakoulu

    • Digitaalisen sisätilan valaisu luomassa tunnelmaa - 3D-artistin näkökulma 

      Lipponen, Julia (2024)
      Opinnäytetyön tavoite on selvittää valaisun vaikutuksia sisustuskuvien koettuihin tunnelmiin. Aihetta käsitellään digitaalisia valotilanteita toteuttavan 3D-artistin perspektiivistä. Tunnelmien arvioimiseen sovelletaan ...
    • Digitaaliset kaksoset teknis-taiteellisessa tuotannossa 

      Sucksdorff, Jyri (2024)
      Opinnäytetyön alkuperäinen tutkimuskysymys oli selvittää, miten digitaalisten kaksosten käyttö vaikuttaa Kansallisoopperan ja -baletin (myöh. Kansallisooppera) tuotantomalliin. Kansallisoopperan teknisen tuotannon tilaama ...
    • Elektroniikkatestiaseman 3D-mallinnus 

      Eloranta, Janne (2022)
      Tämä opinnäytetyö tehtiin OiTec Oy:n toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli suunnitella mekaaniset ratkaisut uudelle piirikorttien testilaitteelle. Työ aloitettiin tutustumalla hahmotelmaan uudesta testiasemasta, joka ...
    • Fotogrammetria mallintajan työkaluna : Valokuvaus 3D-mallinnuksen apuvälineenä 

      Palojärvi, Hilla (2020)
      Tutkin opinnäytetyössäni fotogrammetriaa 3D-mallintajan työkaluna sekä metodeja, joita fotogrammetrisessa tuotannossa käytetään. Tavoitteeni opinnäytetyössä on käytännön kauttaavata fotogrammetrian vaatimuksia ja ...
    • Haaroituskappalepiirustusten automatisointi SolidWorksillä 

      Kieksi, Markus (2022)
      Insinöörityössä oli tavoitteena luoda automaattinen haaroituskappaleen piirustustyökalu. Automatisoinnilla pyrittiin nopeuttamaan ja tehostamaan piirustustuotantoa. Alussa työkalun vaatimukset käytiin läpi suunnittelijoiden ...
    • Istuinkiskoadapterin suunnittelu ja valmistus 

      Sainio, Jani (2022)
      Insinöörityössä suunniteltiin ja valmistettiin istuinkiskoadapteri, joka mahdollistaa kohdeajoneuvon istuimen vaihdon. Lisäksi selvitettiin adapterin käyttöä tieliikenteessä koskeva lainsäädäntö ja sen vaikutukset adapterin ...
    • Kilpa-auton aerodynamiikkapaketin 3D-mallintaminen virtauslaskennan iterointiin 

      Mäkinen, Miikka (2021)
      Tämän insinöörityön tavoitteena oli luoda muutoksia kestävä kilpa-auton aerodynamiikkapaketin 3D-malli virtauslaskennan iterointia varten. Mallin tuli olla tehokkaasti muokattavissa, jotta aerodynamiikkapaketin kehitystyö ...
    • Kokoonpanosolun kehittäminen yhteistyörobottien avulla 

      Huhtakangas, Aleksi (2022)
      Tämän insinöörityön aihe perustuu Hioma-aine Oy:lle tehtyyn projektiin Digi-Salama-hankkeessa. Projektin tarkoituksena oli kehittää asiakasyrityksen kokoonpanosolun tuotantoa luomalla kokoonpano-osien työkierto 3D-mallinnuksella ...
    • Kolmiulotteisuus 2D-pelissä : 2.5D- ja esirenderöity 3D-grafiikka 

      Pietiläinen, Valtteri (2020)
      Tässä opinnäytetyössä tulen tutkimaan 2.5D-grafiikan ja esirenderöidyn 3D-grafiikan käyttöä kaksiulotteisissa videopeleissä. Termiä 2.5D voidaan joskus käyttää myös polygonipohjaisesta kolmiulotteisesta pelistä, jossa ...
    • Käyttöohjeet 3D-mallien suunnittelukatselmukseen virtuaalimaailmassa 

      Mohamud, Mahad (2022)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käyttöohje, kuinka tuoda 3D-malli virtuaaliympäristöön askel askeleelta, erilaisten ominaisuuksien kanssa. Käyttöohje, jota hyödynnetään virtuaalitilan käytössä, luotiin Metropolia ...
    • Käänteinen suunnittelu 3D-skannerin avulla 

      Kossila, Joonas (2023)
      Insinöörityön aiheena on käänteinen suunnittelu, jossa jo valmiiksi tehdystä tuotteesta tai laitteesta tehdään erilaisia työkaluja käyttäen apuna 3D-mallinnusta. Käänteisen suunnittelun tarkoituksena on helpottaa tuotteiden ...
    • Langan päästöpuolan tuotekehitys ja tuotesuunnittelu 

      Suominen, Juhamatti (2019)
      Työn tarkoituksena oli suunnitella uusi radioluotaimen päästöpuola vanhan puolan pohjalta. Keskeinen tavoite oli löytää päästöpuolalle parempi design, niin että se toimii luotettavasti erilaisissa sääolosuhteissa. Työssä ...
    • Lisätyn todellisuuden sovellus no-code-alustalla 

      Gaskin, Benjamin (2022)
      Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia 3D-malleja ja lisättyä todellisuutta no-code-periaatteella ja sitä, miten ne liittyvät toisiinsa. Työn tavoitteena oli selvittää, pystyisikö pienyritys hyödyntämään lisättyä todellisuutta ...
    • Low poly -mallin teksturointi : käsinmaalattujen tekstuurien toteuttaminen low poly -mallille eri 3D-ohjelmia hyödyntäen 

      Lempiäinen, Katariina (2024)
      Opinnäytetyön tarkoitus on käydä läpi low poly -mallin käsinmaalatun teksturoinnin perusteita ja taiteen periaatteita sekä niiden soveltamista käytäntöön. Luvuissa sivutaan myös muita vaihtoehtoisia teksturointimenetelmiä ...
    • Luova MIDI-Kontrolleri 

      Surakka, Jukka (2021)
      Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikin tuotantoon käytettävää MIDI-kontrollerin suunnittelua. Työn tarkoituksena on suunnitella uudenlainen MIDI 2.0 tekniikkaa hyödyntävä kontrolleri konseptiesityksen muodossa, huomioiden ...
    • LVI-esivalmistekirjaston luominen Revit-ohjelmistossa. 

      Pirhonen, Otto (2024)
      Tämän insinöörityön aiheena oli tuottaa Sweco Finland Oy:lle LVI-kehitystiimin kanssa yhteistyössä LVI-esivalmistekirjasto yrityksen LVI-suunnittelijoiden tarpeisiin. LVI-kehitystiimi oli saanut idean luoda esivalmisteita ...
    • Matterport 3D -kameran käyttö rakennustyömaalla 

      Laamanen, Niko (2024)
      Tämä opinnäytetyö tehtiin Mijorak Oy:n toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli koota tiivis tietopaketti Matterport 3D -kamerasta, sekä kertoa kameran tuomia hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa projekteissa rakennustyömailla. ...
    • Metalliosien tulostaminen FDM 3D-tulostimella 

      Pellinen, Johanna (2024)
      Tässä opinnäytetyössä tutkitaan 3D-tulostuksen periaatteita ja menetelmiä. Opinnäytetyön keskeisenä aiheena on metalliosien 3D-tulostus, erityisesti FDM-tekniikkaa käyttäen, jossa metallijauhetta ja polymeerisidosainetta ...
    • Mobiilipeligrafiikan optimointi : Case: Trials Frontier 

      Palmi, Daniel (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)
      Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille merkittävimmät tekniikat ja seikat peligrafiikan optimointiin 3d-graafikon näkökulmasta. Oppimani tekniikat liittyvät tiiviisti Trials Frontier – mobiilipeliin, joka on kirjoitushetkellä ...
    • Mobiilipelin 3D-grafiikan suunnittelu ja toteutus 

      Laitinen, Jere (2020)
      Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa mobiilipeliin visuaalinen ilme ja 3D-grafiikka hyödyntäen Unity-pelimoottoria. Peli on vuoropohjainen strategiapeli, jossa pelaajat asettavat erilaisia hahmoja, ...