Kolmiulotteisuus 2D-pelissä : 2.5D- ja esirenderöity 3D-grafiikka
Pietiläinen, Valtteri (2020)
Pietiläinen, Valtteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115867
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tulen tutkimaan 2.5D-grafiikan ja esirenderöidyn 3D-grafiikan käyttöä kaksiulotteisissa videopeleissä.
Termiä 2.5D voidaan joskus käyttää myös polygonipohjaisesta kolmiulotteisesta pelistä, jossa pelin kamera on rajattu yhteen kuvakulmaan, mutta tässä opinnäytetyössä 2.5D-grafiikalla tarkoitetaan grafiikkaa, joka koostuu polygonien sijaan pikseleistä eli bittikarttagrafiikasta. Se voi olla polygoneista koostuvaa 3D-grafiikkaa, joka on esirenderöity bittikarttagrafiikaksi tai täysin kaksiulotteista grafiikkaa, johon tuodaan kolmiulotteisuutta käyttämällä ortografisia projektioita tai muita tekniikoita. Avaan käsitteiden määritelmiä tarkemmin opinnäytetyöni toisessa luvussa.
Opinnäytetyöni viidessä ensimmäisessä luvussa käsitellään 2.5D-grafiikkaa, sen historiaa ja siihen liittyviä tekniikoita yleisellä tasolla. Kuudennessa luvussa käsittelen opinnäytetyöni projektiosuutta, jota varten tein esirenderöityä 3D-grafiikkaa hyödyntävän 2.5D-pelin. Käyn läpi tekoprosessin eri vaiheet ja yritän havainnollistaa aiemmin opinnäytetyössä käsiteltyjä tekniikoita käytännön esimerkkien kautta. Pelin pohjana käytin aikaisemmin kehittämääni pikseligrafiikalla toteutettua 2D-peliä.
Termiä 2.5D voidaan joskus käyttää myös polygonipohjaisesta kolmiulotteisesta pelistä, jossa pelin kamera on rajattu yhteen kuvakulmaan, mutta tässä opinnäytetyössä 2.5D-grafiikalla tarkoitetaan grafiikkaa, joka koostuu polygonien sijaan pikseleistä eli bittikarttagrafiikasta. Se voi olla polygoneista koostuvaa 3D-grafiikkaa, joka on esirenderöity bittikarttagrafiikaksi tai täysin kaksiulotteista grafiikkaa, johon tuodaan kolmiulotteisuutta käyttämällä ortografisia projektioita tai muita tekniikoita. Avaan käsitteiden määritelmiä tarkemmin opinnäytetyöni toisessa luvussa.
Opinnäytetyöni viidessä ensimmäisessä luvussa käsitellään 2.5D-grafiikkaa, sen historiaa ja siihen liittyviä tekniikoita yleisellä tasolla. Kuudennessa luvussa käsittelen opinnäytetyöni projektiosuutta, jota varten tein esirenderöityä 3D-grafiikkaa hyödyntävän 2.5D-pelin. Käyn läpi tekoprosessin eri vaiheet ja yritän havainnollistaa aiemmin opinnäytetyössä käsiteltyjä tekniikoita käytännön esimerkkien kautta. Pelin pohjana käytin aikaisemmin kehittämääni pikseligrafiikalla toteutettua 2D-peliä.