Kilpa-auton aerodynamiikkapaketin 3D-mallintaminen virtauslaskennan iterointiin
Mäkinen, Miikka (2021)
Mäkinen, Miikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113341
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli luoda muutoksia kestävä kilpa-auton aerodynamiikkapaketin 3D-malli virtauslaskennan iterointia varten. Mallin tuli olla tehokkaasti muokattavissa, jotta aerodynamiikkapaketin kehitystyö olisi jatkossa sulavaa.
Työ toteutettiin SolidWorks CAD-mallinnusohjelmalla Elmer Racingin tiloissa. Mallissa käytettiin kehittyneitä 3D-mallinnustekniikoita. 3D-mallin kestävyyttä testattiin luomalla aktiivisesti uusia versioita aerodynamiikkapaketista.
Teoriaosuudessa avataan aerodynamiikan perusteita niiltä osin, että saadaan ymmärrys aerodynamiikkapaketissa käytetyistä komponenteista. CAD-mallinnusosuudessa esitellään työssä käytetyt 3D-mallinnustekniikat.
Ensimmäistä mallia varten selvitettiin auton aikaisemman aerodynamiikkapaketin 3D-mallin ongelmakohdat, minkä perusteella alettiin luomaan muokkauksia kestävämpää versiota. Työn toteutuksessa on kuvattu auton mallissa käytetyt työvaiheet tiivistetysti, mistä saadaan kuva 3D-mallin rakennepuun jäsentelystä. Malleihin tehtiin tarvittuja muutoksia virtauslaskennan perusteella. Versioiden lisääntyessä mallin työvaiheiden kestävyyttä saatiin parannettua entuudestaan.
Työn tuloksena syntyi tavoitteiden mukainen 3D-malli. Käytetyillä mallinnustekniikoilla pystyttiin luomaan halutut muutokset tehokkaasti. Insinöörityön loppuun mennessä mallista saatiin tehtyä 44 päivitettyä versiota.
Työ toteutettiin SolidWorks CAD-mallinnusohjelmalla Elmer Racingin tiloissa. Mallissa käytettiin kehittyneitä 3D-mallinnustekniikoita. 3D-mallin kestävyyttä testattiin luomalla aktiivisesti uusia versioita aerodynamiikkapaketista.
Teoriaosuudessa avataan aerodynamiikan perusteita niiltä osin, että saadaan ymmärrys aerodynamiikkapaketissa käytetyistä komponenteista. CAD-mallinnusosuudessa esitellään työssä käytetyt 3D-mallinnustekniikat.
Ensimmäistä mallia varten selvitettiin auton aikaisemman aerodynamiikkapaketin 3D-mallin ongelmakohdat, minkä perusteella alettiin luomaan muokkauksia kestävämpää versiota. Työn toteutuksessa on kuvattu auton mallissa käytetyt työvaiheet tiivistetysti, mistä saadaan kuva 3D-mallin rakennepuun jäsentelystä. Malleihin tehtiin tarvittuja muutoksia virtauslaskennan perusteella. Versioiden lisääntyessä mallin työvaiheiden kestävyyttä saatiin parannettua entuudestaan.
Työn tuloksena syntyi tavoitteiden mukainen 3D-malli. Käytetyillä mallinnustekniikoilla pystyttiin luomaan halutut muutokset tehokkaasti. Insinöörityön loppuun mennessä mallista saatiin tehtyä 44 päivitettyä versiota.