Mobiilipelin 3D-grafiikan suunnittelu ja toteutus
Laitinen, Jere (2020)
Laitinen, Jere
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005108137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005108137
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa mobiilipeliin visuaalinen ilme ja 3D-grafiikka hyödyntäen Unity-pelimoottoria. Peli on vuoropohjainen strategiapeli, jossa pelaajat asettavat erilaisia hahmoja, joilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Mallinnus toteutettiin suurimmaksi osaksi ZBrush-sovelluksessa tekemällä ensin korkeatarkkuuksiset mallit, joiden avulla tehtiin optimoidut matalatarkkuuksiset mallit yleensä TopoGunissa. Jotkin mallit mallinnettiin Blenderissä (versio 2.8). Rigaaminen eli hahmojen luurangon virittäminen ja animointi tehtiin myös Blenderissä. Materiaalit tehtiin Substance Designerissa. Teksturointi tehtiin osaksi ZBrushissa, mutta lopulta aina Substance Painterissa.
Valmiita hahmoja tehtiin kolme: mallit, luurangot ja animaatiot sekä tekstuurit. Näiden lisäksi valmiiksi tehtiin pelilaudasta koostuvat laatat, joihin kuuluvat malli, grafiikkaohjelma ja tekstuurit. Tekstuurikartat, joita käytettiin, olivat väri-, normaali-, metallisuus- ja karheuskartat. 3D-mallit ja materiaalit näyttivät melko hyvin siltä, mitä tavoiteltiin ja malleissa pysyttiin lähellä tavoitepolygonimäärää. Tekstuureissa ei ollut outoja venymiä tai häiriöitä. Hahmot venyivät oikein, kun niitä liikutettiin, joten luurangot ja painotukset olivat hyvät.
Valmiita hahmoja tehtiin kolme: mallit, luurangot ja animaatiot sekä tekstuurit. Näiden lisäksi valmiiksi tehtiin pelilaudasta koostuvat laatat, joihin kuuluvat malli, grafiikkaohjelma ja tekstuurit. Tekstuurikartat, joita käytettiin, olivat väri-, normaali-, metallisuus- ja karheuskartat. 3D-mallit ja materiaalit näyttivät melko hyvin siltä, mitä tavoiteltiin ja malleissa pysyttiin lähellä tavoitepolygonimäärää. Tekstuureissa ei ollut outoja venymiä tai häiriöitä. Hahmot venyivät oikein, kun niitä liikutettiin, joten luurangot ja painotukset olivat hyvät.