"3D-mallinnus" - Selaus asiasanan mukaan LAB-ammattikorkeakoulu

    • 3D-efektien luominen Blenderissä 

      Keränen, Viljami (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda visuaalisia 3D-efektejä Blender-ohjelmalla. Efektejä luotiin kaksi, ja niiden tavoitteena oli olla tarpeeksi laadukkaita, jotta niitä voitaisiin mahdollisesti käyttää lahtelaisen ...
    • 3D-malli Unreal Engine -pelimoottorissa 

      Huohvanainen, Pekka (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka luoda toimivia 3D-malleja Unreal Engine -pelimoottoriin. Tutkimus suoritetaan Unreal Engine 4:n näkökulmasta, mutta monet asiat pätevät myös muihin pelimoottoreihin ja ...
    • 3D-mallien siirtäminen ja simulointiohjelman valitseminen : case Etteplan Oyj 

      Hiirikoski, Kalle (2022)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten erilaisia 3D-malleja voidaan siirrellä eri ohjelmistojen välillä. Hyvin usein 3D-malleja hyödynnetään simuloimalla niitä simulointiympäristössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana ...
    • 3D-peliassetin luonnin työvaiheet : case: auto peliassetin tekeminen 

      Martikainen, Jutta (2023)
      Työn tavoitteena oli tutkia millaisia vaiheita 3D-peliassetin luominen sisältää, sekä miten malli saadaan optimoitua videopeliä varten. Tutkimukseen perehdytään 3D-sovelluksien näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi ...
    • 3D-pelihahmon suunnittelu ja toteutus 

      Kuismanen, Jutta (2020)
      Työssä tutkittiin 3D-hahmon tekemisen prosessia luonnoksesta lopulliseksi tuotokseksi, käyttäen apuna tunnettua tabletop-roolipeliä. Työn tarkoituksena oli selkeyttää projektin prosessin vaiheita, sekä saada harjoitusta ...
    • 3D-skannaus virtuaalisessa tuote-esittelyssä : case Torin Wanha Hautaustoimisto 

      Häggqvist, Mikael (2022)
      Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalisen 3D-ympäristön hyödyntämistä tuotekehityksessä sekä esittelyssä. Työssä tutkittiin 3D-skannaustekniikoita sekä niiden käyttötarkoituksia, hyötyjä ja haasteita. Lisäksi tutkittiin ...
    • 3D-skanneri mittausvälineenä 

      Ursin, Lasse (2023)
      Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tarkka 3D-skannausmenetelmä on ja voiko sitä käyttää perinteisin menetelmin hankalasti mitattavien kappaleiden mittaamiseen, kuten kahteen suuntaan kaareutuvan, ohuen tai ...
    • Animaatiohahmon luominen 3D-skulptaamalla 

      Haakana, Pauliina (2022)
      Opinnäytetyökseni toteutin 3D-skulptaamalla animaatiotarkoitukseen soveltuvan fantasiahahmomallin. Keskityin eniten 3D-prosessiin ja hahmon valmisteluun animaatiota varten, mutta kävin silti työn aikana läpi kaikki ...
    • Auton korinostimen suunnittelu ja valmistus 

      Saloranta, Jesse (2022)
      Työssä suunniteltiin ja valmistettiin auton korille tarkoitettu nostin helpottamaan omaa autoharrastusta ja koritöitä. Nostimessa koria voi siirtää, nostaa ja kääntää vaakasuunnassa. Työhön sisältyi rakenteen suunnittelu ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • CAD-järjestelmän valinta 

      Silen, Sanna (2022)
      Opinnäytetyö toteutettiin lahtelaisen yrityksen X toimeksiannosta. Toimeksiantajayritys tahtoi pysyä nimettömänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kriteeristö toimeksiantajayrityksen tueksi CAD-järjestelmän valintaan. ...
    • Dinosaurus-pelihahmon luominen 

      Juujärvi, Petteri (2021)
      Opinnäytetyössä suunniteltiin ja rakennettiin pelaajayhteisön toivoma 3D-pelihahmo modi, joka soveltuu Alderon Gamesin Path of Titansiin. Pelaajien toiveet selvitettiin kahden Path of Titansin Discord-kanavalla jaettujen ...
    • Fotogrammetria : case: maaston mallinnus 

      Viitamäki, Lauri (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä lukijalle fotogrammetrisen prosessin vaiheita sekä fotogrammetrian keinoja tuottaa kolmiulotteinen tietokonemalli ennalta valitusta maa-alueesta. Opinnäytetyössä esitellään myös ...
    • Hahmonluonti : Digitaalinen kuvanveisto 

      Kangaskorte, Roni (2020)
      Opinnäytetyöni käsittelee pääsääntöisesti 3D-kuvanveistoa eli skulptausta, mutta sukellan myös hieman hahmon taustoitukseen ja maailman luontiin. Itse opinnäytetyö sisältää skulptauksen ja sitä edeltävien työvaiheiden ...
    • Hitsaushallin layout-suunnittelu ja hitsausrullaradan muokkaus 

      Båga, Miko (2021)
      Opinnäytetyö toteutettiin kotkalaisen tilauskonepajayritys Power Tech Group Oy:n toimeksiannosta. Yritys oli saanut itselleen toteutettavaksi mittavan projektin, joka vaati suuren muutoksen yrityksen Hietasen toimipisteessä ...
    • Hoivasängyn kaiteen taittomekanismi 

      Sinkkilä, Emil (2023)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda moottoroidun hoivasängyn laidan taittomekanismi. Mekanismilla haluttiin tehostaa moottoroidun hoivasängyn toimivuutta. Työn toimeksiantajana toimi AlluMedical Oy. Ensimmäiseksi ...
    • Kammiosuodattimen levynsiirto- ja pesulaitteen mallintaminen ja rakenteen luonti PDM-järjestelmään 

      Silén, Niko (2021)
      Opinnäytetyössä tehtiin kammiosuodattimen levynsiirto- ja pesulaitteen 3D-mallit, piirustukset ja rakenteet PDM-järjestelmään (Product Data Management). Opinnäytetyön aihe valittiin, koska vanhoja piirustuksia ja 3D-malleja ...
    • Kaupallisen korumuotoilun sukupuolittuminen Suomessa 

      Lausuja, Noora (2020)
      Työssä tutkittiin kaupallisen korumuotoilun sukupuolittumista suomalaisessa kulttuuriympäristössä. Aihetta lähestyttiin kirjallista aineistoa hyödyntäen tutkimalla ensin sukupuolirooleja ja -stereotypioita yleisellä tasolla ...
    • Konesuunnittelun 3D-mallit tehdassuunnittelussa 

      Keihänen, Taru (2023)
      Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää 3D-tehdassuunnittelua toimeksiantajan tarpeisiin. Toimeksiantajana toimi Dieffenbacher Panelboard Oy. 3D-tehdassuunnittelu oli jo otettu käyttöön yrityksen sisäisesti. Teoreettinen ...
    • Konfiguraattori kirurgisille valoille 

      Parviainen-Räisänen, Antti (2024)
      Opinnäytetyössä tehtiin konfiguraattori, jonka tarkoitus on parantaa työtehokkuutta ja pienentää virheiden mahdollisuutta. Konfiguraattori tehdään alusta loppuun ja lopuksi se tuottaa tarjouksen, 3D-mallin ja piirustuksen ...
    • Optimoidun 3D-mallin luonti peliympäristöön 

      Lehtonen, Santeri (2022)
      Työn tavoitteena oli tutkia optimointia pelikehityksessä sekä 3D-mallien luonnissa. Tutkimuksen 3D-mallin osiosta saatiin tietoa tutkimuksen case-osaan, jossa luotiin 3D-malli mahdollisimman optimaalisesti. Työn aineistona ...