3D-peliassetin luonnin työvaiheet : case: auto peliassetin tekeminen
Martikainen, Jutta (2023)
Martikainen, Jutta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220922
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia millaisia vaiheita 3D-peliassetin luominen sisältää, sekä miten malli saadaan optimoitua videopeliä varten. Tutkimukseen perehdytään 3D-sovelluksien näkökulmasta.
Toimeksiantajana toimi Pixtell Oy, joka kehittää peliä nimeltä LAST DROP – Legend of Seppo. Tehtävänä oli suunnitella, mallintaa ja teksturoida 3D-assetti, samalla huomioiden videopelien asettamat rajoitteet. Assettia on tarkoitus käyttää videopelissä.
Opinnäytetyön on tarkoitus tuoda esille oleellisimmat asiat, mitä peliassettien luomisen työvaiheet pitävät sisällään ja mitä asioita pitää ottaa huomioon, jotta assetti on mahdollisimman toimiva videopelissä. Peliassetin luonnin työvaiheet muodostuvat suunnittelusta, mallintamisesta, teksturoimisesta ja jälkikäsittelystä.
Johtopäätöksenä peliassetin luomisprosessissa huomattiin, että eri työvaiheilla on vaikutusta toisiinsa. Hyvällä suunnittelulla helpotetaan assetin luomista.
Toimeksiantajana toimi Pixtell Oy, joka kehittää peliä nimeltä LAST DROP – Legend of Seppo. Tehtävänä oli suunnitella, mallintaa ja teksturoida 3D-assetti, samalla huomioiden videopelien asettamat rajoitteet. Assettia on tarkoitus käyttää videopelissä.
Opinnäytetyön on tarkoitus tuoda esille oleellisimmat asiat, mitä peliassettien luomisen työvaiheet pitävät sisällään ja mitä asioita pitää ottaa huomioon, jotta assetti on mahdollisimman toimiva videopelissä. Peliassetin luonnin työvaiheet muodostuvat suunnittelusta, mallintamisesta, teksturoimisesta ja jälkikäsittelystä.
Johtopäätöksenä peliassetin luomisprosessissa huomattiin, että eri työvaiheilla on vaikutusta toisiinsa. Hyvällä suunnittelulla helpotetaan assetin luomista.