3D-malli Unreal Engine -pelimoottorissa
Huohvanainen, Pekka (2021)
Huohvanainen, Pekka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924838
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka luoda toimivia 3D-malleja Unreal Engine -pelimoottoriin. Tutkimus suoritetaan Unreal Engine 4:n näkökulmasta, mutta monet asiat pätevät myös muihin pelimoottoreihin ja 3D-projekteihin.
Pixtell Oy toimi työn toimeksiantajana. Yrityksen Last Drop seikkailupeliä varten täytyi luoda tehokas prosessi, minkä avulla on mahdollista luoda iso määrä yhtenevän näköisiä 3D-malleja.
Prosessi jakautui mallien suunnitteluun, mallinnukseen, teksturointiin ja exportaukseen. Lisäksi on ymmärrettävä kuinka 3D-mallit rakentuvat ja mitä tiedostoformaatteja Unreal Enginen tukee.
Johtopäätöksenä hyvä teksturointi ja materiaalien muokkaus Unreal Enginessä johtivat parhaaseen lopputulokseen. Runsaat mallikuvat ja toimiva mallin rakenne puolestaan tekevät itse mallinuksesta nopeaa.
Pixtell Oy toimi työn toimeksiantajana. Yrityksen Last Drop seikkailupeliä varten täytyi luoda tehokas prosessi, minkä avulla on mahdollista luoda iso määrä yhtenevän näköisiä 3D-malleja.
Prosessi jakautui mallien suunnitteluun, mallinnukseen, teksturointiin ja exportaukseen. Lisäksi on ymmärrettävä kuinka 3D-mallit rakentuvat ja mitä tiedostoformaatteja Unreal Enginen tukee.
Johtopäätöksenä hyvä teksturointi ja materiaalien muokkaus Unreal Enginessä johtivat parhaaseen lopputulokseen. Runsaat mallikuvat ja toimiva mallin rakenne puolestaan tekevät itse mallinuksesta nopeaa.