3D-pelihahmon suunnittelu ja toteutus
Kuismanen, Jutta (2020)
Kuismanen, Jutta
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276065
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin 3D-hahmon tekemisen prosessia luonnoksesta lopulliseksi tuotokseksi, käyttäen apuna tunnettua tabletop-roolipeliä. Työn tarkoituksena oli selkeyttää projektin prosessin vaiheita, sekä saada harjoitusta 3D-artistina. Ennen itse prosessin aloittamista tutustuttiin työssä käytettyyn peliin ja 3D-mallinnuksen alkeisiin, sekä esiteltiin lyhyesti projektissa käytettävät ohjelmat. Esittelyosuuden jälkeen prosessi aloitettiin luonnostelemalla mahdollisia hahmoja, joista yhtä voisi työstää eteenpäin. Nopeasta luonnoksesta tehtiin yksityiskohtaisempi piirros, jota käytettiin referenssinä 3D-skulptauksen aikana. 3D-skulptaus aloitettiin päästä ja muut kehon osat tuotiin mukaan yksinkertaisina muotoina, jotka muokattiin yhtenäiseksi kehoksi. Kehon tekemisen jälkeen tehtiin yksityiskohdat, kuten kasvot, hiukset ja kulmakarvat, vaatteet, sekä ilme ja asento. Nämä kaikki tehtiin yhdessä ohjelmassa. Toisessa ohjelmassa tehtiin hahmolle yksi vaatekappale lisää harjoittelun merkeissä. Kun kaikki osat hahmosta oli skulptattu, oli vuorossa retopologian sekä tarvittavien infokarttojen tekeminen, jotka tulivat tarpeeseen tekstuuria tehdessä. Viimeiseksi otettiin lopulliset renderöidyt kuvat hahmosta otollisessa valaistuksessa. Projektin tekemisen jälkeen arvioitiin työskentelyä ja mahdollisia kohteita parannukseen.