KoulutusalaLAB-ammattikorkeakouluTieto- ja viestintätekniikka

    • 2D-mobiilipelin tasosuunnittelu : Case: KEY-peli 

      Toroskainen, Mikko (2020)
      Tässä työssä keskityttiin LUMA Suomi hankkeen tilaamaan 2D-mobiilipeliin, joka opettaa koululaisille asioita kivistä, energiasta sekä ympäristöstä. Teoriaosuus koostui siitä, mitä tasosuunnittelu on, sen vaiheita, historiaa ...
    • 2D-Pelimekaniikkojen toteutus : Case: KEY-Peli 

      Lempiäinen, Riku (2020)
      Työn teoria osuudessa käsitellään pelimekaniikkoja, pääasiassa 2D-pelien. Pelimekaniikan määritelmä, mitä erilaisia mekaniikkoja on olemassa sekä innovatiivisien 2D-pelimekaniikkojen historiaa. CASE osuudessa keskitytään ...
    • 360-videotuotanto : Case: Wellamo-opisto 

      Pelkonen, Joel (2020)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja jäsennellä 360-videotuotannon työvaiheita ja ymmärtää erot perinteiseen videotuotantoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan 360-kameran ominaisuuksia sekä onnistuneelle tuotannolle ...
    • 3D animation in VR software : CB-Safe project 

      Wiiala, Henrik (2021)
      The goal of the thesis was to instruct the creation of animated 3d-characters to a Virtual Reality -environment for the future development of CB-Safe project. It was explained what Virtual Reality means, what its good and ...
    • 3D-efektien luominen Blenderissä 

      Keränen, Viljami (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda visuaalisia 3D-efektejä Blender-ohjelmalla. Efektejä luotiin kaksi, ja niiden tavoitteena oli olla tarpeeksi laadukkaita, jotta niitä voitaisiin mahdollisesti käyttää lahtelaisen ...
    • 3D-malli AR-sovellukseen 

      Seppä, Jenna (2021)
      Työssä selvitettiin 3D-mallin tekemistä AR-sovellukseen ja tutkittiin, millaisia rajoitteita ja vaatimuksia tällaisilla malleilla on. Tämän lisäksi perehdyttiin AR:n historiaan, laitteistoon ja käyttökohteisiin sekä ...
    • 3D-malli Unreal Engine -pelimoottorissa 

      Huohvanainen, Pekka (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka luoda toimivia 3D-malleja Unreal Engine -pelimoottoriin. Tutkimus suoritetaan Unreal Engine 4:n näkökulmasta, mutta monet asiat pätevät myös muihin pelimoottoreihin ja ...
    • 3D-peliassetin luonnin työvaiheet : case: auto peliassetin tekeminen 

      Martikainen, Jutta (2023)
      Työn tavoitteena oli tutkia millaisia vaiheita 3D-peliassetin luominen sisältää, sekä miten malli saadaan optimoitua videopeliä varten. Tutkimukseen perehdytään 3D-sovelluksien näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi ...
    • 3D-pelien visuaalinen optimointi 

      Nojosaho, Eero (2022)
      Työn tavoitteena on tutkia 3D-peleissä käytettäviä yleisimpiä optimoinnin keinoja ja niiden tehokkuutta. Työssä toteutetaan demonstraatio, jossa optimoidaan 3D-peli. Työn tarkoitus on näyttää, kuinka voidaan optimoida ...
    • 3D-skannaus virtuaalisessa tuote-esittelyssä : case Torin Wanha Hautaustoimisto 

      Häggqvist, Mikael (2022)
      Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalisen 3D-ympäristön hyödyntämistä tuotekehityksessä sekä esittelyssä. Työssä tutkittiin 3D-skannaustekniikoita sekä niiden käyttötarkoituksia, hyötyjä ja haasteita. Lisäksi tutkittiin ...
    • A case study of best practices for DOCSIS network incident management and monitoring in ITIL 4 service management environment 

      Pasila, Tuukka (2022)
      This study of best practices for DOCSIS network incident management and monitoring in ITIL 4 service management environment, was commissioned as part of an incident management development project. The focus of this ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • A.I. kitchen inventory management app 

      Martínez Vacirca, Enzo Alexander (2023)
      Food waste is a pervasive problem that impacts various stages of the food distribution chain. Domestic food waste represents a significant portion of global food waste, as families discard substantial amounts of food ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • Adobe Illustratorin työnkulun automatisointi valtioneuvoston viestinnässä 

      Savenius, Elina (2022)
      Opinnäytetyössä tutkittiin Adobe Illustratorin työnkulun automatisointia valtioneuvoston viestinnässä. Työ toteutettiin valtioneuvoston kanslian viestintäosastolle. Työssä tarkasteltiin, millaisia keinoja Adobe Illustrator ...
    • Adoption of web application frameworks to enhance web project result 

      Le, Anh (2020)
      The year is 2020 and we have already passed a fifth of the 21st century. Digital world is emerging and developing every second and web application frameworks, a useful and optimal tool for digital world development are ...
    • AI for educational board games 

      Cortés Guerrero, Sergi (2024)
      Cutting-edge artificial intelligence (AI) technologies are rapidly advancing and finding applications across multiple domains. Due to the surge of mobile applications, tradi- tional educational board games, known for their ...
    • AI-based educational learning application 

      Aliaga Torró, Carlos (2023)
      Explores the potential of artificial intelligence in education by creating an application that transcribes videos and answers questions related to the videos using open-source models. The AI-based platform allows educators ...
    • Aikuisten ryhmäliikuntatuntien livestriimaus : alustamahdollisuudet, luvat ja välineet 

      Kumpulainen, Katri (2021)
      Työssä tutkittiin aikuisten ryhmäliikuntatuntien livestriimausta ja sitä, minkälaisia alustoja siihen on olemassa ja mitä lupia ja välineitä livestriimaus vaatii. Käytännössä tämä toteutettiin tekemällä lukuisia livestriimauksia ...
    • AIOps : pilvipalveluiden monitorointi tekoälyn avulla 

      Heinonen, Jyrki (2021)
      Digitalisaation edetessä erilaisten monitoroitavien palveluiden määrä on kasvanut merkittävästi. Tämä on asettanut aivan uudenlaisia vaatimuksia niin monitoroinnille kuin operoinnillekin. Aiemmin tämä kaikki oli myös ...
    • Animaatio koulutusympäristössä 

      Vahto, Antton (2020)
      Opinnäytetyössä tutkitaan animaation historiaa. Työssä käydään läpi animaation keskeisimmät teknologiaharppaukset, mukaan lukien liikkeenkaappauksen ja tietokoneanimaation. Opinnäytetyössä käydään läpi oppimisen ja koulutuksen ...
    • Animaatioprosessi pelimoottorilla 

      Myllylä, Silja (2021)
      Työn tavoitteena oli tutkia pelimoottorien tarjoaman reaaliaikaisen renderöinnin hyötyjä sekä vaikutusta nykyiseen animaatioprosessiin. Työssä keskityttiin 3D-tietokoneanimaation tekniikoiden kehittymiseen, yleisen ...