"ohjelmointi" - Selaus asiasanan mukaan Kajaanin ammattikorkeakoulu

    • 3D-tulosteiden hyödyntäminen virtuaalitodellisuudessa 

      Koskinen, Ville (2020)
      Työn toimeksiantajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulun kehitysyksikkö Clever Simulation Entertainment (CSE). CSE on erikoistunut virtuaalitodellisuuteen (VR) pohjautuviin ratkaisuihin koulutus- sekä hyötykäytössä. Viime ...
    • Aaltomuoto-ohjelmiston arkkitehtuurin suunnitteleminen yhteensopivaksi OMNeT++-simulaatioympäristöön sekä laiteympäristöön 

      Jokinen, Antton (2021)
      Simulaatiota hyödynnetään ohjelmistokehityksessä vuosi vuodelta yhä enemmän. Simulointikeinoja haetaan alan tekijöiden toimesta jatkuvasti. Simulaatioympäristössä ohjelmiston toiminnalle kuitenkin esitellään aivan uudenlaisia ...
    • Automaattisen tähtäyksen tunnistaminen pelaajan liikkeitä seuraamalla 

      Kauhanen, Jani (2024)
      Opinnäytetyön aihe oli selvittää, voidaanko ampumispeleissä huijareiden käyttämää automaattista tähtäystä tunnistaa ja siinä kehitettiin ohjelma, joka tarkkailee pelaajan kääntymisen muutoksia ruudunpäivityksien välissä. ...
    • Clang-Tidyn laajentaminen yrityksen tarpeiden mukaisesti 

      Kiiskilä, Eetu (2023)
      Tässä opinnäytetyössä kehitettiin laajennettu versio Clang-Tidysta, joka on osa LLVM-projektia. Tavoitteena oli lisätä työkaluun vähintään yksi uusi tarkistus sekä automaatiotestit ja dokumentaatio tälle. Tarkoituksena ...
    • Dynaaminen muodon uudelleenmuotoilu ajon aikana Godot-pelimoottorissa 

      Suokas, Ville (2024)
      Opinnäytetyön lähtökohtana oli muodon muokkaamistekniikoiden selvittäminen ja miten niitä voisi soveltaa Godot-pelimoottorissa. Tavoitteeksi muodostui tutkia eri tekniikoita ja niitä soveltamalla toteutettiin yksinkertainen ...
    • FC Wimman fyysisen harjoittelun suunnittelu ja toteutus sekä opas oheisharjoitelun tueksi 

      Piispa, Markus; Laiho, Mikko; Härkönen, Simo (2019)
      Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa talvikauden oheisharjoittelusta kehittävä kokonaisuus, jonka pohjalta tuotimme harjoitusoppaan seuran käyttöön. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi kajaanilainen naisjalkapallojoukkue ...
    • GoFa™-yhteistyörobotin ohjelmointi 

      Pesonen, Teemu (2024)
      Opinnäytetyössä keskityttiin ABB:n GoFa-yhteistyörobotin ohjelmointiin opetuskäyttöön soveltuvassa ympäristössä. Päätavoitteena ja työn ideana oli luoda Kajaanin ammattikorkeakouluun hankitulle yhteistyörobotille valmiiksi ...
    • HTML5-kääntötyökalujen vertailu ja testaus 

      Hietala, Tomi (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2012)
      Opinnäytetyössä tuotettiin selvitys HTML5-pohjan kääntämisestä mobiililaitteille. Työssä kerättiin tietoa ohjelmista, jotka sopisivat parhaiten toimeksiantajan vaatimuksiin. Työ tehtiin toimeksiantona Kajaani Game Studiosille. ...
    • Isometrinen pelimoottori 

      Jani, Jalo (2022)
      Työn tavoite on toteuttaa isometrinen pelimoottori, joka sisältää ohjelmointointikirjastoja sekä työkaluja pelinkehityksen helpottamiseksi. Pelimoottorin arkitehtuurin päätavoitteina ovat alustariippumattomuus ...
    • Julkaisuun liittyvän automaation kehittäminen 

      Kurki, Kalle (2023)
      Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Raute Oyj:lle. Työn aiheena oli tutkia toimeksiantajan julkaisuprosessia ja kartoittaa keinoja, joilla kyseistä prosessia voitaisiin kehittää. Tämän lisäksi tavoitteena oli luoda ...
    • Konfiguraatiotyökalun suunnittelu ja toteutus 

      Wegelius, Marko (2023)
      Opinnäytetyön aiheena oli luoda konfiguraatiotyökalu asiakasohjelmiston tarpeisiin. Tavoitteena oli selvittää ohjelman vaatimukset, suunnitella ohjelman rakenne ja toiminta, ohjelmoida ohjelma ja testata luodun ohjelman ...
    • Kulunvalvontajärjestelmän skaalautumistestausohjelman suunnittelu ja toteutus 

      Kalliokoski, Eemeli (2023)
      Opinnäytetyön tilaajalle Fisplay Oy:lle syntyi tarve mitata kulunvalvontajärjestelmänsä suorituskykyä. Työn aiheeksi muodostui kulunvalvontajärjestelmän skaalautumisohjelman suunnittelu ja toteutus. Työn tarkoituksena oli ...
    • Käyttäytymispuiden käyttäminen Unreal Engine 4 -pelimoottorissa 

      Karjalainen, Teppo (2022)
      Työn tavoitteena oli käyttäytymispuiden käytön opettelu ja sen rakenteen tutkiminen. Tekoälyn tekeminen voi olla haastavaa, joten sitä ongelmaa pyritään ratkaisemaan käyttäytymispuiden käytön opettelulla. Työ on toteutettu ...
    • Käyttöystävällisen käyttöliittymän kehittäminen 

      Aleksi, Väyrynen (2020)
      Tiivistelmä Tekijä: Väyrynen Aleksi Työn nimi: Käyttäjäystävällisen käyttöliittymän kehittäminen Tutkintonimike: Insinööri (AMK), tieto- ja viestintätekniikka Asiasanat: käyttöliittymä, käyttäjäystävällisyys, käytettävyys, ...
    • Kääntäjäoptimointi ja C++20 [[likely]]- ja [[unlikely]]-attribuutit 

      Kumpulainen, Henri (2021)
      Tässä työssä tutustuttiin C++20-standardin [[likely]]- ja [[unlikely]]-kääntäjäattribuutteihin ja niiden suorituskykyvaikutuksiin sekä niihin liittyviin teoria-aiheisiin, kuten kääntäjäoptimointiin ja C++:aan. C++:aa ...
    • Laiteriippumaton ohjelmointi sulautetuille järjestelmille 

      Lehtonen, Maiju (2023)
      Opinnäytetyö tehtiin Etteplan Oyj:n toimeksiantona. Työn tavoitteena oli toteuttaa laiteriippumattomaan ohjelmointiin ohjeistus ja sitä tukeva esimerkki. Ohjeistuksen tulee sisältää ohjeita, miten sulautetun lait-teen ...
    • Langattoman tiedonsiirron opetuskortti 

      Härkönen, Ville (2022)
      Kajaanin ammattikorkeakoululle tarvittiin uusi mikrokontrollerin opetuskortti opiskelijoita varten. Uusi opetuskortti tuli opetuskäyttöön monelle eri kurssille, joissa käytetään mikrokontrolleritekniikkaa. Ennen opinnäytetyön ...
    • Lemmikkirekisterin tietokanta ja WPF-sovellus 

      Konttinen, Taru (2022)
      Opinnäytetyön tekijä halusi virkistää muistiaan tietokantojen perusteista ja ymmärtää paremmin MVVM-arkkitehtuuria, josta oli kuullut aikaisemmin opetellessaan NoesisGUI-väliohjelmiston käyttöä. Tekijä oli pitkään seurannut ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • Liukuväriteksturointityötavan eteenpäinvienti Unity-pelimoottorissa 

      Kinnunen, Eero (2022)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työkalu teksturointiin pelimoottorin sisällä. Kehittämisessä huomioitiin työtapaan liittyviä haasteita ja ongelmia. Liukuväriteksturointi on ollut pinnalla sosiaalisessa mediassa kuten ...
    • Neuroverkkotyökalun rakentaminen valitulla kirjastolla 

      Pinola, Juho (2022)
      Keinotekoiset neuroverkot ovat nykyään hyvin yleisesti käytetty koneoppimismenetelmä. Neuroverkkoja käytetään laajasti erilaisten ongelmien ratkaisemiseen. Tälle on perustana, että neuroverkkojen potentiaaliset käyttötarkoitukset ...