• 1 - 4-luokkalaisten hyvinvointiopas vanhemmille 

      Vellonen, Anni; Kinnunen, Kati (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2016)
      Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda 1 - 4-luokkalaisten vanhemmille hyvinvointiopas, joka sisältää vinkkejä helpon ja kustannuksettoman perheliikunnan suunnittelemiseen ja toteuttamiseen sekä antaa tietoa ravitsemuksesta, ...
    • 1-tyypin diabetesta sairastava lapsi päivähoidossa : ohjelehtinen päiväkodin henkilökunnalle 

      Vähärautio, Miia; Alahautala, Laura (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2013)
      1-tyypin diabetekseen sairastuu Suomessa vuosittain noin 600 alle 15-vuotiasta lasta. Viime vuosien aikana erityisesti pienten lasten sairastuvuus on lisääntynyt. Lapsen sairastuminen aiheuttaa muutoksia ja lisästressiä ...
    • 10-12 -vuotiaiden ohjaus terveellisiin välipaloihin 

      Polvinen, Pinja; Pelli, Kati (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyömme oli ala-asteikäisille, 10–12 -vuotiaille lapsille, suunniteltu ohjaustapahtuma terveellisistä välipaloista. Osallistuimme teemapäivään, jonka terveydenhoitajaopiskelijat järjestivät. Teimme toimintapisteen ...
    • 10–15-VUOTIAIDEN URHEILIJOIDEN TAITOHARJOITTELU : DVD YTY-treeni – hankkeen taitoharjoitteista 

      Kervinen, Mikko; Pelto, Paavo (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2012)
      Vastaten valtakunnalliseen liikuntapoliittiseen linjaukseen ja maakunnallisiin lasten ja nuorten urheilun kehittä-mistarpeisiin Kainuun Liikunta ry. suunnitteli syksyn 2010 aikana Yhteistyötreenit – lasten ja nuorten ...
    • 13–20-vuotiaiden nuorten ja aikuisten kilpahiihtäjien hiihtovauhtivertailut vuosina 1988–2009 

      Piminäinen, Mika (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2009)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisten nuorten 13–20-vuotiaiden kilpahiihtäjien hiihtovauhtien kehitys vuosilta 1988–2009. Tarkoituksena opinnäytetyöllä oli tuottaa koulutusmateriaalia Vuokatin urheiluopiston ...
    • 14–15-vuotiaiden urheilijoiden elämäntavat – Tukevatko ne huippu-urheilijaksi tulemista? 

      Jääskeläinen, Essi (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2010)
      Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, millaiset ovat 14–15-vuotiaiden urheilevien nuorten elämäntavat. Tavoitteena oli tuottaa tietoa nuorten urheilijoiden elämäntavoista ja selvittää, tukevatko nuorten urheilijoiden ...
    • 15-16-vuotiaiden lentopalloilijoiden nopeusvoiman kehittyminen sarjakaudella 

      Matalamäki, Jenni (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2008)
      Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lentopalloilijoiden nopeusvoimaa ja sen kehittymistä sarjakaudella. Tutkimukseni kohteena olivat yhden joukkueen kahdeksan 15-16- vuotiasta tyttölentopalloilijaa. Toteutin ...
    • 1960−1980-luvun omakotitalojen rakennusvirheet ja niiden korjaus 

      Kinnunen, Joonas (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2013)
      Tämän insinöörityön esimerkkikohteena on käytetty Kajaanissa sijaitsevaa omakotitaloa, joka on rakennettu 1960-luvulla ja myöhemmin laajennettu 1980-luvulla. Vuonna 2012 - 2013 taloon rakennettiin uusi laajennus, jonka ...
    • 1970-luvun pientalon hankintakustannukset verrattuna uudisrakennuksen hintaan 

      Kinnunen, Jani (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Tämän insinöörityön tarkoituksena on antaa tietoa 1970-luvun riskirakenteista ja mahdollisista korjaustarpeista sekä niiden tuomista kustannuksista kyseisen aikakauden asunnon ostoa harkitsevalle. Esimerkkikohteena on ...
    • ”24/7” Kainuulaisten työikäisten 25 - 64-vuotiaiden miesten alkoholin liikakäytön taustalla olevat tekijät 

      Hiltunen, Jani; Komulainen, Hilkka; Lehtonen, Raili (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2013)
      Aiheenamme oli kainuulaisten työikäisten 25 - 64-vuotiaiden miesten alkoholin liikakäytön taustalla olevat tekijät. Alkoholin liikakäyttö aiheuttaa suomalaisille huomattavia terveyshaittoja ja on viime vuosina ollut ...
    • 2D MOBIILIPELIN KEHITTÄMINEN, CASE: HOPPING PENGUIN 

      Lahtinen, Olli; Alhonen, Joonas (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyössä kuvataan Hopping Penguin -mobiilipeliprojekti hyvin käytännönläheisesti. Työssä paneudu-taan ensin pelinkehityksen teoriaan ja työkaluihin, jonka jälkeen tarkastellaan tarkemmin Hopping Penguin projektia ...
    • 2D-PELIMOOTTORI TAUSTALATAUSOMINAISUUKSILLA 

      Hyyryläinen, Ilkka (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Kaupallisten ja ilmaisten pelimoottoreiden määrä ja laatu on kasvanut pelialan mukana, mikä on tehnyt oman pelimoottorin tekemisestä lähes tarpeetonta. Omalla pelimoottorilla voi kuitenkin saada aikaiseksi tukevamman pohjan ...
    • 3D Game Environment in Unreal Engine 4 

      Vesterinen, Miro (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      This thesis deals with the technical knowledge required from a 3D-artist to produce high-quality content using Unreal Engine 4 and was made only to support the writer’s own learning and know-how of the subject. Unreal ...
    • 3D-alan sanasto : 3D-grafiikan termit suomeksi 

      Joensuu, Janne (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2016)
      3D-ala on Suomessa englanninkielinen. Tämä hankaloittaa 3D-alan opetustyötä ja oppimateriaalien kirjoittamista. Opinnäytetyön tavoite on 3D-alan suomenkielisen sanaston kerääminen, kokoaminen ja esittäminen sekä uusien ...
    • 3D-hahmojen toteutus mobiilipeliin 

      Kemppainen, Matti (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2012)
      Mobiilipelien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina älypuhelinten kehittymisen myötä. Tässä opinnäytetyössä selvitetään kolmiulotteisen pelihahmon toteutusprosessi mobiilipeliin. Lisäksi pohditaan maksullisten ...
    • 3D-kentän toteutus Critical Ops -peliin 

      Somero, Aleksi (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2016)
      Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Critical Force Oy, joka on kajaanilainen pelinkehittäjä. Yrityksen Critical Ops -peli on ilmainen ensimmäisen persoonan ammuskelupeli, ja se on pelattavissa selaimessa ja mobiilialustoilla. ...
    • 3D-mobiilipelimoottorin kehittäminen 

      Oinasmaa, Eetu (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli 3D-mobiilipelimoottorin suunnittelu ja toteutus. Työssä esitellään pelimoottorit yleisesti ja niiden historiaa. Lisäksi työssä kuvataan mobiilialustojen ominaispiirteet ja mobiilipelimoottorin ...
    • 3D-peliympäristön toteuttaminen 

      Pitkäkangas, Janne (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyön tutkimiskohteena on kolmiulotteisen peliympäristön luomisprosessi suunnitteluvaiheesta valmiiksi, optimoiduksi maisemakokonaisuudeksi. Työssä selvitetään lyhyesti peliympäristön merkitystä pelaajan uppoutumisessa ...
    • 3D-Robottihahmon Suunnittelu ja Animointi 

      Komulainen, Lauri (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2013)
      Tämän opinnäytetyön tavoite oli oppia ymmärtämään pelihahmosuunnittelun periaatteita ja keinoja. Toisena tavoitteena oli opetella käyttämään Character Animation Toolkit eli CAT-työkaluja. Opinnäytteellä ei ollut erillistä ...
    • 3D-videopelin kenttägrafiikan suunnittelu ja toteutus 

      Eronen, Lasse (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Tämän opinnäytetyön tutkimuskohteena on videopelikentän visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessi ideointivaiheesta aina valmiiseen tuotokseen asti. Työn tavoitteena oli selvittää perusteellisesti eri työvaiheet ja muodostaa ...