"Laajala, Tiina" - Selaus tekijän mukaan Julkaisut

    • Konsultatiivisuuden merkitys opintojen ohjauksen kehittämisessä 

      Kopakka, Maarit; Laajala, Tiina; Lehtelä, Pirjo-Liisa (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2021)
      Artikkelissa tarkastellaan konsultatiivisuutta opintojen ohjauksen kehittämistyössä Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) SOPU-hankkeen esimerkin avulla. Opettajalta edellytetään nykyisin ohjausosaamista, minkä kehittämisessä ...
    • Nivelvaiheohjaus on rajat ylittävää yhteistyötä 

      Peltola, Anne; Laajala, Tiina (Oulun ammattikorkeakoulu, 2021)
      Ohjaus on jatkuvaa, vuorovaikutteista, yhteistyöhön perustuvaa toimintaa, jonka tavoitteena on tukea opiskelijoiden kasvua, kehitystä ja sopivan opintopolun löytymistä. Artikkelissa tarkastellaan oululaisia peruskoulun ja ...
    • Ohjauksen ja oppimisen tuen yhteiskehittämistä Oamkin tutkinto-ohjelmissa 

      Toiviainen, Elina; Laajala, Tiina; Hiltunen, Pirjo
      Oamk Journal : 30 (Oulun ammattikorkeakoulu, 2024)
      Ohjauksen ja oppimisen tuen yhteiskehittämisen prosessi (Osuva) käynnistettiin Oulun ammattikorkeakoulussa vuonna 2023 yhdeksässä tutkinto-ohjelmassa ja Kielikeskuksessa. Osuva vastaa moniammatillisen ohjauksen haasteisiin ...
    • Opinto-ohjaajia Oulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta 

      Lehtelä, Pirjo-Liisa; Laajala, Tiina
      ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 13/2015 (Oulun ammattikorkeakoulu, 2015)
      Artikkelin tavoitteena on luoda katsaus Oulun ammattikorkeakoulun Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa vuonna 2013 käynnistyneeseen opinto-ohjaajankoulutukseen. Pätevien opinto-ohjaajien kouluttaminen on tärkeä tekijä ...
    • Opinto-ohjauksen suunnitelman jalkauttaminen toiminnallisen menetelmän avulla 

      Holappa, Sanna; Laajala, Tiina; Lehtelä, Pirjo-Liisa (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2018)
      Artikkelissa tarkastellaan opinto-ohjaussuunnitelman jalkauttamista oppilaitosympäristössä tuoden esiin yhden näkökulman, kuinka jalkauttamista voidaan tehdä käytännössä henkilöstöä osallistaen. Jalkauttaminen liittyy ...
    • Study group -opas opettajille : Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke 

      Laajala, Tiina; Guttorm, Tomi (Oulun ammattikorkeakoulu, 2013)
      Tiivistelmä Study group -opintopiiri (SG) on oppimisen tukemista, helpottamista ja tehostamista varten perustettu pienryhmä. Tässä oppaassa esitellään study group -menetelmän keskeisiä periaatteita, taustateoriaa sekä ...
    • Study group -opas opiskelijoille : Opiskelijan oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Oamkissa -hanke 

      Laajala, Tiina; Guttorm, Tomi (Oulun ammattikorkeakoulu, 2013)
      Study group -opintopiiri (SG) on oppimisen tukemista, helpottamista ja tehostamista varten perustettu pienryhmä. Tässä oppaassa esitellään study group -menetelmän keskeisiä periaatteita ja opastetaan SG-ryhmiä menestyksekkääseen ...
    • Uraohjausosaamisen kehittyminen osaamisperusteisessa opinto-ohjaajankoulutuksessa 

      Laajala, Tiina; Lehtelä, Pirjo-Liisa (Oulun ammattikorkeakoulu, 2017)
      Artikkelissa tarkastellaan kahdentoista opinto-ohjaajaopiskelijan uraohjausosaamisen kehittymistä osaamisperusteisessa opinto-ohjaajankoulutuksessa. Uraohjausta tarkastellaan systeemiteoreettisen viitekehyksen näkökulmasta. ...
    • Urasuunnitteluorientaation kehittäminen tukee oppijaa kokonaisvaltaisesti 

      Laajala, Tiina; Lehtelä, Pirjo-Liisa; Mäki-Hakola, Hanne; Jussila, Ari (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2021)
      Urasuunnitteluvalmiuksien kehittämistä korostetaan nykyisin osana elinikäisen oppimisen prosessia. Nämä valmiudet ja taidot varustavat yksilön suuntaamaan urapolkuaan ja elämäänsä. Hyvät urasuunnittelu- ja työllistymistaidot ...