Uraohjausosaamisen kehittyminen osaamisperusteisessa opinto-ohjaajankoulutuksessa
Laajala, Tiina; Lehtelä, Pirjo-Liisa (2017)
Laajala, Tiina
Lehtelä, Pirjo-Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082814598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082814598
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan kahdentoista opinto-ohjaajaopiskelijan uraohjausosaamisen kehittymistä osaamisperusteisessa opinto-ohjaajankoulutuksessa. Uraohjausta tarkastellaan systeemiteoreettisen viitekehyksen näkökulmasta. Systeeminen viitekehys ymmärtää sekä yksilön urapolun rakentumisen että uraohjauksen osana laajempaa yhteiskunnallista systeemien kokonaisuutta.
Uraohjausosaaminen sisältää praktista, formaalista ja metakognitiivista osaamista. Opinto-ohjaajaopiskelijat tarkastelivat omaa uraoohjausosaamistaan opintojen alussa ja lopussa vastamaalla heille lähetettyyn Webropol-kyselyyn. Opintojen alussa opinto-ohjaajaopiskelijat arvioivat uraohjausosaamisensa noviisin tai kehittävän tasolle, erityisesti uraohjaukseen liittyvä teoreettinen osaaminen tunnistettiin vajaaksi. Moni oli kuitenkin toteuttanut uraohjausta käytännössä. Opintojen lopussa toteutetussa itsearvioinnissa opinto-ohjaajaopiskelijat olivat kehittyneet analysoimaan ja tiedostamaan syvällisemmin oman urapolkunsa vaiheita ja sen suunnitteluprosessia. Lisäksi teoreettinen asiantuntemus oli syventynyt merkittävästi.
Opinto-ohjaaja-opiskelijoiden uraohjausosaamisen kehittymistä voidaan tarkastella systeemiteoreettisesti eri tasojen kautta. Opinto-ohjaajaksi valmistuvien käsitys omasta itsestä uraohjaajana vahvistui koulutusprosessin aikana. Uraohjauksen toteutusosaaminen ulottuu opiskelijoiden kohtaamisesta ja ohjaamisesta joko yksilö tai ryhmäohjauksessa organisaation tasolle uraohjauksen kehittämiseen.
Uraohjausosaaminen sisältää praktista, formaalista ja metakognitiivista osaamista. Opinto-ohjaajaopiskelijat tarkastelivat omaa uraoohjausosaamistaan opintojen alussa ja lopussa vastamaalla heille lähetettyyn Webropol-kyselyyn. Opintojen alussa opinto-ohjaajaopiskelijat arvioivat uraohjausosaamisensa noviisin tai kehittävän tasolle, erityisesti uraohjaukseen liittyvä teoreettinen osaaminen tunnistettiin vajaaksi. Moni oli kuitenkin toteuttanut uraohjausta käytännössä. Opintojen lopussa toteutetussa itsearvioinnissa opinto-ohjaajaopiskelijat olivat kehittyneet analysoimaan ja tiedostamaan syvällisemmin oman urapolkunsa vaiheita ja sen suunnitteluprosessia. Lisäksi teoreettinen asiantuntemus oli syventynyt merkittävästi.
Opinto-ohjaaja-opiskelijoiden uraohjausosaamisen kehittymistä voidaan tarkastella systeemiteoreettisesti eri tasojen kautta. Opinto-ohjaajaksi valmistuvien käsitys omasta itsestä uraohjaajana vahvistui koulutusprosessin aikana. Uraohjauksen toteutusosaaminen ulottuu opiskelijoiden kohtaamisesta ja ohjaamisesta joko yksilö tai ryhmäohjauksessa organisaation tasolle uraohjauksen kehittämiseen.