Dairy consumption changes in Finland and its effects on the dairy supply chain
Heino, Matilda (2023)
Heino, Matilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136071
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aiheena oli selvittää eri sidosryhmien näkökulmasta maitotuotteiden kulutuksen muutoksia ja sen vaikutuksia tuotantoketjuun nyt ja tulevaisuudessa. Tavoitteena oli selvittää ovatko vaikutukset suurempia johonkin tiettyyn sidosryhmään vai jakaantuuko vaikutukset tasaisesti. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: Miten muutokset maitotuotteiden kulutuksessa ovat vaikuttaneet eri tuotantoketjun sidosryhmiin?
Opinnäytetyön teoriaosa käsiteltiin suomalaisten kulutuksessa tapahtuneita muutoksia viime vuosina yleisesti sekä tarkemmin kulutuksen muutoksia ruuassa. Tässä osiossa pureuduttiin tarkemmin maidon kulutuksessa tapahtuneisiin muutoksiin. Tässä osiossa myös käytiin läpi maidon tuotantoketju ja siihen vaikuttavat asiat. Toisena teoriakohtana käsiteltiin Suomalaista ruokaa ja sen vastuullisuutta sekä vaikutuksia kansantalouteen.
Tutkimukseen tiedonhankintametodina toimi haastattelut joko etänä tai sähköpostin välityksellä. Materiaalit käytiin läpi koodaamalla eniten mainittuja sanoja, jotka nähtiin relevanttina tutkimukselle. Myöhemmin nämä sanat kategorioitiin relevantteihin ryhmiin. Visualisoimaan analysointia tehtiin sanapilvet, jossa ilmeni eniten käytetyt sanat vastauksista. Lopulta analysointien pohjalta tehtiin vielä sidosryhmä kartta kuvaamaan vaikutuksia ja vaikuttavuutta eri sidostyhmien välillä.
Tuloksena saatiin perustuen haastatteluihin, että muutokset vaikuttavat kaikkiin sidosryhmiin tuotantoketjussa. Pitkällä aikavälillä tuottajan vaikutukset kasvavat, mutta lyhyellä aikavälillä teollisuusyritykseen vaikutukset ovat suuremmat. Kaikki sidosryhmät ovat kiinnostuneita vaikuttamaan kuluttajiin, ja kaikilla on siihen mahdollisuus eri mittakaavoissa vain.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää tulevaisuudessa tarkemman tuotantoketjun analysoinnissa Opinnäytetyötä voi myös hyödyntää esimerkiksi tiloilla investointien yhteydessä auttamaan arvioinnissa maitotuotannon muutoksista ja trendeistä.
Opinnäytetyön teoriaosa käsiteltiin suomalaisten kulutuksessa tapahtuneita muutoksia viime vuosina yleisesti sekä tarkemmin kulutuksen muutoksia ruuassa. Tässä osiossa pureuduttiin tarkemmin maidon kulutuksessa tapahtuneisiin muutoksiin. Tässä osiossa myös käytiin läpi maidon tuotantoketju ja siihen vaikuttavat asiat. Toisena teoriakohtana käsiteltiin Suomalaista ruokaa ja sen vastuullisuutta sekä vaikutuksia kansantalouteen.
Tutkimukseen tiedonhankintametodina toimi haastattelut joko etänä tai sähköpostin välityksellä. Materiaalit käytiin läpi koodaamalla eniten mainittuja sanoja, jotka nähtiin relevanttina tutkimukselle. Myöhemmin nämä sanat kategorioitiin relevantteihin ryhmiin. Visualisoimaan analysointia tehtiin sanapilvet, jossa ilmeni eniten käytetyt sanat vastauksista. Lopulta analysointien pohjalta tehtiin vielä sidosryhmä kartta kuvaamaan vaikutuksia ja vaikuttavuutta eri sidostyhmien välillä.
Tuloksena saatiin perustuen haastatteluihin, että muutokset vaikuttavat kaikkiin sidosryhmiin tuotantoketjussa. Pitkällä aikavälillä tuottajan vaikutukset kasvavat, mutta lyhyellä aikavälillä teollisuusyritykseen vaikutukset ovat suuremmat. Kaikki sidosryhmät ovat kiinnostuneita vaikuttamaan kuluttajiin, ja kaikilla on siihen mahdollisuus eri mittakaavoissa vain.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää tulevaisuudessa tarkemman tuotantoketjun analysoinnissa Opinnäytetyötä voi myös hyödyntää esimerkiksi tiloilla investointien yhteydessä auttamaan arvioinnissa maitotuotannon muutoksista ja trendeistä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Products, spin-offs and related products to excisting offering : how to create SME´s product family and product synergies
Kokko, Lauri (Turun ammattikorkeakoulu, 2013)This thesis is about a finnish SME based in Turku. A company called Emerbus. The company was founded in the year 2011 after selling an excisting company owned by the founders of Emerbus. The company is now 2 years old and ... -
Consumer´s product perceptions and the impact of advertising on product images : case Mieleinen honey product
Honkaniemi, Marja (Turun ammattikorkeakoulu, 2014)This thesis focuses on consumer´s product perceptions and the impact of advertising on product images. This research was carried out for Hunajayhtymä, in order for them to find out the consumer perception of their honey ... -
Cost-effective alternatives for video production : A case study for the video production company SkyProduction
Sjöberg, Rasmus (Yrkeshögskolan Arcada, 2017)This is a case study, that researches the methods for cost effective productions with low cost camera gear. In this case study I will try to find out, if video production companies can produce short promotional videos in ...