- Selaus nimekkeen mukaan Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)

    • 3D CAD/CAM -ohjelmiston käyttöönotto : Salomaan Konepaja Oy 

      Jokioinen, Susanna (Turun ammattikorkeakoulu, 2018)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koneistettavien kappaleiden tuotantoprosessia Salomaan Konepajassa ottamalla käyttöön 3D CAD/CAM -ohjelmisto NC-työstökeskuksessa ja -sorvissa. Uusille tuotteille haluttiin saada ...
    • 3D Interior environment optimization for VR 

      Oksanen, Mika (2022)
      In this thesis, the primary question was to determine if Level of Details (LODs) were optimizing the performance of the VR platform inside Unity. The secondary question was to find other optimization methods and study how ...
    • 3D level design using Unreal Development Kit (UDK) : the Mudskipper Family as case study 

      Arilesere, Sharaphadeen Olakunle (Turun ammattikorkeakoulu, 2016)
      The gaming industry has over the years enjoyed a rapid growth cutting across various demography. This growth has brought about the need for easy creation of games, the result, game engines with predefined assets and features ...
    • 3D modeling pipeline for games 

      Kuusela, Verneri (2022)
      Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia ohje videopelien 3D-mallinnuksesta ja tekturoinnista. Opinnäytetyössä kuvaillaan kaikkia mallinnuksen ja teksturoinnin vaiheita, sekä tutkitaan niiden sisältämiä erilaisia ...
    • 3D printing of gelatin methacrylate 

      Mölsä, Joona (2022)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää gelatiinimetakrylaatin (GelMA:n) tulostuvuutta Brinter® ONE -biotulostimella. Toisena tavoitteena oli syntetisoida omaa gelatiinimetakrylaattia ja verrata tätä kaupalliseen ...
    • 3D tietokoneanimaatio riippumattoman animaatioelokuvan tekemisen välineenä 

      Korpela, Ville (Turun ammattikorkeakoulu, 2010)
      Kolmiulotteinen tietokoneanimaatio on nuori animaation laji, joka on huimasti yleistymässä niin teollisessa kuin taiteellisessa käytössä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on pohtia millä tavoin 3d-animaatio on hyödynnettävissä ...
    • 3D- tulostetut inlay- sillat ja Everstick- kuidun lisäys 

      Ahonen, Pinja; Sura, Judith; Anttila, Vilma; Karhunen, Iida (2021)
      3D-tulostaminen on yhä yleistyvä tekniikka valmistaa erilaisia hammasteknisiä kojeita. Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus tutkia, voiko 3D-tulostamista hyödyntää kuitulujitteisten siltaproteesien valmistuksessa. Tarkasteluun ...
    • 3D-animaation ja visuaalisten efektien hyödyntäminen viraalimainonnassa : case: Nokian Panimo / EloWehnä 

      Helander, Juuso (Turun ammattikorkeakoulu, 2010)
      Opinnäytetyön tarkoituksena oli kertoa 3D-animaation ja visuaalisten efektien käyttämisestä viraalimarkkinoinnissa. Tätä tukemassa oli käytännön projekti, jonka toimeksiantaja oli Nokian Panimo. Panimolta saadussa ...
    • 3D-aurinkoenergiateknologia 

      Aittakari, Noora (2024)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutustua erilaisten 3D-aurinkosähköteknologian toteutusten etuihin, rakenteisiin ja tehokkuuksiin. Taistelussa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi uusiutuvat vihreät energiantuotantovaihtoehdot ...
    • 3D-hahmojen mallintaminen mobiilipeliin : case Northbound 

      Jauhiainen, Aku (Turun ammattikorkeakoulu, 2015)
      Tämän työn tavoitteena oli 3D-mallintaa Northbound-seikkailuroolipelin ensimmäiseen osaan 3D-hahmomallit. Työssä käsiteltiin 3D-hahmomallinuksen perusteita hahmon suunnittelusta mallinnusvaiheeseen ja hahmon pinnan ...
    • 3D-hahmon valmistaminen pelimoottoria varten 

      Savander, Susanna (Turun ammattikorkeakoulu, 2014)
      Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa 3D-hahmo pelimoottoria varten käyttäen Blenderiä. Työn alussa tutustuttiin 3D-mallinnuksen eri osa-alueiden teoriaan sekä hyvään työtapaan luoda peliin sopiva hahmo. Tämän ...
    • 3D-kirjaston kehittäminen 

      Mäkelä, Jaakko (2022)
      Tämä opinnäytetyö tehtiin Ramirent Finlandin Design Center-osastolle, ja sen tarkoituksena oli kehittää ja optimoida Ramirent Finlandin suunnittelijatiimin sekä myynnin ja markkinoinnin käyttämää 3D-kirjastoa. Ramirent ...
    • 3D-mallien suorituskyvyn testaus ja optimointi Android-mobiililaitteille 

      Parviainen, Tomi (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli testata miten realististen 3D-mallien esittäminen Android-mobiililaitteilla vaikuttaa suorituskykyyn ja miten testattuja malleja voidaan optimoida. Suorituskyvyn testaamista varten ...
    • 3D-mallien suunnittelu ja toteutus peliympäristöön 

      Mattila, Nina (Turun ammattikorkeakoulu, 2016)
      Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia peliympäristön suunnittelua ja toteutusta 3D-mallintajan näkökulmasta. Työssä keskityttiin tutkimaan mallintamiseen liittyviä teknisiä rajoitteita ja pelimalleihin soveltuvia ...
    • 3D-mallinnusprosessi pelikäyttöön 

      Nieminen, Aleksi (Turun ammattikorkeakoulu, 2017)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia 3D-mallinnusprosessin työvaiheita aina suunnittelusta pelimoottoriin viemiseen asti. Prosessin kulusta oli tarkoitus koostaa asiakkaalle optimaalinen, tuotantotehokas ja helposti ...
    • 3D-mallisetin tekeminen 

      Kujala, Sini (2024)
      Digitaaliset pelit ovat oma vakavasti otettava taiteenlajinsa ja pelien interaktiivisuus tekee peleistä uniikin taiteenlajin. Pelit yhdistävät saumattomasti eri taiteenlajeja, esimerkiksi musiikkia, teatteria ja elokuvaa. ...
    • 3D-profiiliskanneri : ja sen mahdollisuudet Suomen markkinoilla 

      Keskinen, Maisa (Turun ammattikorkeakoulu, 2017)
      Opinnäytteen tavoitteena oli tutkia Photoneon valmistaman 3D-profiiliskannerin mahdollisuuksia Suomen markkinoilla toimeksiantaja OEM Automaticille. Työ toteutettiin tutkimalla Suomea toimintaympäristönä, arvontuottamisen ...
    • 3D-simulointi tuotantoympäristössä 

      Jukala, Aleksi (Turun ammattikorkeakoulu, 2015)
      Tämä opinnäytetyö käsittelee tuotannon simuloimista 3D-ohjelmistolla. Tässä opinnäytetyössä käytetään Visual Components 3D-Create-ohjelmistoa, ja tämä työ on tehty Carinafour Oy:lle. Komponenttien mallintaminen on tehty ...
    • 3D-sisällön tuottaminen laiturin suunnittelusovellukseen 

      Wendelin, Heikki (Turun ammattikorkeakoulu, 2017)
      Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella käyttöliittymä myyntikonfiguraattorina toimivalle verkkosovellukselle, ja tuottaa sovellukseen vaadittava 3D-sisältö. Sovelluksen tuli toimia alustana, jolla potentiaaliset asiakkaat ...
    • 3D-skannauksen hyödyntäminen levytöissä 

      Eskola, Eemeli (2019)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten 3D-skannauksen hyödyntäminen vaikuttaa levytöiden laatuun. Tutkimuksen kohteena oli levyjen yhteensopivuus ja koko prosessin kulku. Käytännössä tässä työssä taivutettiin ...