3D modeling pipeline for games
Kuusela, Verneri (2022)
Kuusela, Verneri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia ohje videopelien 3D-mallinnuksesta ja tekturoinnista. Opinnäytetyössä kuvaillaan kaikkia mallinnuksen ja teksturoinnin vaiheita, sekä tutkitaan niiden sisältämiä erilaisia työskentelymenetelmiä. Teksturoinnin osalta opinnäytetössä keskityttiin pääasiassa käsinmaalattuun teksturointityyliin.
Opinnäytetyössä tuotettiin lapsille tarkoitettuun mobiilipeliin viisi peliympäristön 3D-mallia, joissa eri 3D-mallinnusmenetelmiä käyttäen selvitettiin, mitkä ovat sopivimmat ja tehokkaimmat työskentelymenetelmät 3D-mallien luomiseen käsinmaalatuilla tekstuureilla.
3D-mallit luotiin Blender 3D-mallinnusohjelmistolla käyttämällä poly-by-poly- ja box-mallinnusmenetelmiä. 3D-mallien suunnittelussa käytettiin myös kuvanveistomenetelmää ja tekstuurit maalattiin käsin Blenderillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin, että 3D-mallinnusputki on erittäin tarkka työvaiheiden järjestyksen suhteen. Jokainen näistä työvaiheista kuitenkin tarjoaa erilaisia mahdollisia työtapoja, joita voidaan käyttää mieltymysten ja taitojen mukaan. The purpose of this thesis was to act as a guideline for anyone interested in 3D modeling and texturing for video games. It describes the different parts of modeling and texturing a 3D model from start to finish. It also examines the different methods of modeling and texturing. For the texturing aspect, this thesis focuses mostly on the hand-painted texturing style.
In the thesis, five environmental 3D models were produced for a mobile game intended for children, using different 3D modeling methods to find out which are the most suitable and effective practices for creating 3D models with hand-painted textures.
The 3D models were created with the 3D modeling software Blender by using poly-by-poly and box modeling methods. The sculpting method was used for concepting the 3D models and the textures were hand-painted with Blender.
As a result, the thesis shows that the 3D modeling pipeline is very strict with the order of work steps, but each of these work steps provides different possible workflows, which can be used according to the users’ preferences and skills.
Opinnäytetyössä tuotettiin lapsille tarkoitettuun mobiilipeliin viisi peliympäristön 3D-mallia, joissa eri 3D-mallinnusmenetelmiä käyttäen selvitettiin, mitkä ovat sopivimmat ja tehokkaimmat työskentelymenetelmät 3D-mallien luomiseen käsinmaalatuilla tekstuureilla.
3D-mallit luotiin Blender 3D-mallinnusohjelmistolla käyttämällä poly-by-poly- ja box-mallinnusmenetelmiä. 3D-mallien suunnittelussa käytettiin myös kuvanveistomenetelmää ja tekstuurit maalattiin käsin Blenderillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin, että 3D-mallinnusputki on erittäin tarkka työvaiheiden järjestyksen suhteen. Jokainen näistä työvaiheista kuitenkin tarjoaa erilaisia mahdollisia työtapoja, joita voidaan käyttää mieltymysten ja taitojen mukaan.
In the thesis, five environmental 3D models were produced for a mobile game intended for children, using different 3D modeling methods to find out which are the most suitable and effective practices for creating 3D models with hand-painted textures.
The 3D models were created with the 3D modeling software Blender by using poly-by-poly and box modeling methods. The sculpting method was used for concepting the 3D models and the textures were hand-painted with Blender.
As a result, the thesis shows that the 3D modeling pipeline is very strict with the order of work steps, but each of these work steps provides different possible workflows, which can be used according to the users’ preferences and skills.