Kehitysvammainen lapsi potilaana päivystyksessä : opas ja kuvakortit avuksi kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen henkilökunnalle
Hukka, Onerva; Karhu, Vilja (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hukka, Onerva
Karhu, Vilja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916827
Tiivistelmä
Hukka, Onerva & Karhu, Vilja. Kehitysvammainen lapsi päivystyksessä. Opas kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen henkilökunnalle. Diak Helsinki, syksy 2015, 60 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tässä opinnäytetyössä esitellään kommunikaatiokansio ja opas kommunikaatiokansion käyttämistä varten, jotka ovat tuotettu Lastenklinikan päivystykseen. Kansion ja oppaan tavoitteena oli tukea kommunikaatiota kehitysvammaisen lapsen kanssa ja siten kehittää henkilökunnan osaamista erityistarpeisen lapsen kohtaamistilanteissa. Oppaan ja kommunikaatiokansion tarkoituksena on välillisesti lisätä lapsen osallisuutta omaan hoitoonsa sekä turvallisuudentunnetta vieraassa ympäristössä ja siten parantavan lapsen ja perheen hoitokokemuksia. Tuomalla uusia näkökulmia päivystyksen hoitotyöhön edistetään kehitysvammaisten lasten parissa tehtävän hoitotyön kehittymistä entistä laadukkaampaan suuntaan.
Opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisenä kehittämispainotteisena opinnäytetyönä. Ensisijaisena kohderyhmänä on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Lastenklinikan päivystyspoliklinikan henkilökunta, mutta opasta voi hyvin hyödyntää myös muissa yksiköissä. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja kokemuksia kehitysvammaisten ja autisminkirjon lasten kanssa työskentelystä. Opas käsittelee kehitysvammaisuutta, autisminkirjoa, kommunikaatiota ja vuorovaikutusta sekä puheen tukemista ja korvaamista kommunikaatiokansion avulla. Kommunikaatiokansiota varten on kuvattu ja luokiteltu kuvakortteja hoitotyön toiminnoista päivystystilanteissa.
Opasta ja kommunikaatiokansiota arvioitiin keräämällä palautetta oppaan ja kommunikaatiokansion sisällöstä ja toimivuudesta. Lastenklinikan päivystyksen henkilökunta arvioi kommunikaatiokansion ja oppaan käytettävyyttä vapaamuotoisella palautekyselyllä. Opas koettiin selkeäksi ja oppaan koettiin vastaavan päivystyksen henkilökunnan tarpeita. Käsitteitä oli palautteen perusteella avattu riittävästi, teksti oli selkeää ja sisältö hyvää. Kehitysehdotuksia tekstiin tai oppaan sisältöön ei tullut. Osassa palautteesta koettiin kansion käytettävyys hankalaksi ja tämän perusteella teimme pieniä parannuksia kansioon.
Asiasanat: kehitysvammaisuus, lapset, vuorovaikutus, viestintä, päivystys, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, oppaat
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tässä opinnäytetyössä esitellään kommunikaatiokansio ja opas kommunikaatiokansion käyttämistä varten, jotka ovat tuotettu Lastenklinikan päivystykseen. Kansion ja oppaan tavoitteena oli tukea kommunikaatiota kehitysvammaisen lapsen kanssa ja siten kehittää henkilökunnan osaamista erityistarpeisen lapsen kohtaamistilanteissa. Oppaan ja kommunikaatiokansion tarkoituksena on välillisesti lisätä lapsen osallisuutta omaan hoitoonsa sekä turvallisuudentunnetta vieraassa ympäristössä ja siten parantavan lapsen ja perheen hoitokokemuksia. Tuomalla uusia näkökulmia päivystyksen hoitotyöhön edistetään kehitysvammaisten lasten parissa tehtävän hoitotyön kehittymistä entistä laadukkaampaan suuntaan.
Opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisenä kehittämispainotteisena opinnäytetyönä. Ensisijaisena kohderyhmänä on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Lastenklinikan päivystyspoliklinikan henkilökunta, mutta opasta voi hyvin hyödyntää myös muissa yksiköissä. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja kokemuksia kehitysvammaisten ja autisminkirjon lasten kanssa työskentelystä. Opas käsittelee kehitysvammaisuutta, autisminkirjoa, kommunikaatiota ja vuorovaikutusta sekä puheen tukemista ja korvaamista kommunikaatiokansion avulla. Kommunikaatiokansiota varten on kuvattu ja luokiteltu kuvakortteja hoitotyön toiminnoista päivystystilanteissa.
Opasta ja kommunikaatiokansiota arvioitiin keräämällä palautetta oppaan ja kommunikaatiokansion sisällöstä ja toimivuudesta. Lastenklinikan päivystyksen henkilökunta arvioi kommunikaatiokansion ja oppaan käytettävyyttä vapaamuotoisella palautekyselyllä. Opas koettiin selkeäksi ja oppaan koettiin vastaavan päivystyksen henkilökunnan tarpeita. Käsitteitä oli palautteen perusteella avattu riittävästi, teksti oli selkeää ja sisältö hyvää. Kehitysehdotuksia tekstiin tai oppaan sisältöön ei tullut. Osassa palautteesta koettiin kansion käytettävyys hankalaksi ja tämän perusteella teimme pieniä parannuksia kansioon.
Asiasanat: kehitysvammaisuus, lapset, vuorovaikutus, viestintä, päivystys, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, oppaat