Perinneleikkiprojekti Himangan päiväkoti Satumajakassa
Ranta-Tilus, Jarno (2015)
Ranta-Tilus, Jarno
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916087
Tiivistelmä
Toteutin toiminnallisen opinnäytetyöni Himangan päiväkoti Satumajakassa järjestämällä 5–6-vuotiaille lapsille perinneleikkituokioita ja perinneleikkitapahtuman. Järjestin yhteensä viisi erilaista perinneleikkituokiota lapsille syksyllä 2014 ja keväällä 2015 ja lopuksi vielä perinneleikkitapahtuman lapsille sekä heidän vanhemmilleen ja isovanhemmilleen. Perinneleikkiprojektin toteutuksen perustana oli opinnäytetyön viitekehys, johon sisältyi yleistä leikkiperinteestä, leikki ja liikunta perinneleikkiprojektissa ja pienryhmätoiminta ja ohjaus perinneleikkiprojektissa.
Tavoitteena oli opettaa ja sisäistää lapsille vanhoja perinneleikkejä ja samalla kehittää Himangan päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa lapsen kehityksen ja oppimisen seurannan ja havainnoinnin osalta sillä tavalla, että se tukee henkilökunnan työtä, siten, jotta he pystyisivät seuraamaan kokonaisvaltaisemmin lasten kehityksen ja oppimisen kulkua. Tarkoituksena oli luoda päiväkotiin kasvunkansio eli portfolio lasten kasvun ja kehityksen seurannan ja havainnoinnin avuksi. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää omia ohjaustaitojani ja samalla oppia myös projektin ohjaamista.
Perinneleikkituokioiden jälkeen keräsin aina palautetta lapsilta sekä päiväkodin työntekijöiltä. Työntekijöiltä keräsin palautteen kyselylomakkeella ja lapsilta myös. Lapset täyttivät palautelomakkeet yhdessä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Näin pystyin kehittämään sekä omia ohjaustaitojani, että myös perinneleikkihetkiä.
Lasten palautteen mukaan he oppivat paljon uusia perinneleikkejä, jopa sellaisia joista he eivät olleet aikaisemmin kuulleetkaan. Lapset pitivät kovasti perinneleikkihetkistä ja pitivät siitä, että saivat liikkua. Päiväkodin työntekijöiden palautteen mukaan sain paljon positiivista palautetta ohjauksestani ja perinneleikkituokioista, mutta samalla sain myös rakentavaa ja kehitettävää palautetta. Kehitystä tapahtui jokaisen ohjauskerran jälkeen ja varmuutta tuli koko ajan lisää.
Tavoitteena oli opettaa ja sisäistää lapsille vanhoja perinneleikkejä ja samalla kehittää Himangan päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa lapsen kehityksen ja oppimisen seurannan ja havainnoinnin osalta sillä tavalla, että se tukee henkilökunnan työtä, siten, jotta he pystyisivät seuraamaan kokonaisvaltaisemmin lasten kehityksen ja oppimisen kulkua. Tarkoituksena oli luoda päiväkotiin kasvunkansio eli portfolio lasten kasvun ja kehityksen seurannan ja havainnoinnin avuksi. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää omia ohjaustaitojani ja samalla oppia myös projektin ohjaamista.
Perinneleikkituokioiden jälkeen keräsin aina palautetta lapsilta sekä päiväkodin työntekijöiltä. Työntekijöiltä keräsin palautteen kyselylomakkeella ja lapsilta myös. Lapset täyttivät palautelomakkeet yhdessä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Näin pystyin kehittämään sekä omia ohjaustaitojani, että myös perinneleikkihetkiä.
Lasten palautteen mukaan he oppivat paljon uusia perinneleikkejä, jopa sellaisia joista he eivät olleet aikaisemmin kuulleetkaan. Lapset pitivät kovasti perinneleikkihetkistä ja pitivät siitä, että saivat liikkua. Päiväkodin työntekijöiden palautteen mukaan sain paljon positiivista palautetta ohjauksestani ja perinneleikkituokioista, mutta samalla sain myös rakentavaa ja kehitettävää palautetta. Kehitystä tapahtui jokaisen ohjauskerran jälkeen ja varmuutta tuli koko ajan lisää.
Tavoitteena oli opettaa ja sisäistää lapsille vanhoja perinneleikkejä ja samalla kehittää Himangan päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa lapsen kehityksen ja oppimisen seurannan ja havainnoinnin osalta sillä tavalla, että se tukee henkilökunnan työtä, siten, jotta he pystyisivät seuraamaan kokonaisvaltaisemmin lasten kehityksen ja oppimisen kulkua. Tarkoituksena oli luoda päiväkotiin kasvunkansio eli portfolio lasten kasvun ja kehityksen seurannan ja havainnoinnin avuksi. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää omia ohjaustaitojani ja samalla oppia myös projektin ohjaamista.
Perinneleikkituokioiden jälkeen keräsin aina palautetta lapsilta sekä päiväkodin työntekijöiltä. Työntekijöiltä keräsin palautteen kyselylomakkeella ja lapsilta myös. Lapset täyttivät palautelomakkeet yhdessä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Näin pystyin kehittämään sekä omia ohjaustaitojani, että myös perinneleikkihetkiä.
Lasten palautteen mukaan he oppivat paljon uusia perinneleikkejä, jopa sellaisia joista he eivät olleet aikaisemmin kuulleetkaan. Lapset pitivät kovasti perinneleikkihetkistä ja pitivät siitä, että saivat liikkua. Päiväkodin työntekijöiden palautteen mukaan sain paljon positiivista palautetta ohjauksestani ja perinneleikkituokioista, mutta samalla sain myös rakentavaa ja kehitettävää palautetta. Kehitystä tapahtui jokaisen ohjauskerran jälkeen ja varmuutta tuli koko ajan lisää.
Tavoitteena oli opettaa ja sisäistää lapsille vanhoja perinneleikkejä ja samalla kehittää Himangan päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa lapsen kehityksen ja oppimisen seurannan ja havainnoinnin osalta sillä tavalla, että se tukee henkilökunnan työtä, siten, jotta he pystyisivät seuraamaan kokonaisvaltaisemmin lasten kehityksen ja oppimisen kulkua. Tarkoituksena oli luoda päiväkotiin kasvunkansio eli portfolio lasten kasvun ja kehityksen seurannan ja havainnoinnin avuksi. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää omia ohjaustaitojani ja samalla oppia myös projektin ohjaamista.
Perinneleikkituokioiden jälkeen keräsin aina palautetta lapsilta sekä päiväkodin työntekijöiltä. Työntekijöiltä keräsin palautteen kyselylomakkeella ja lapsilta myös. Lapset täyttivät palautelomakkeet yhdessä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Näin pystyin kehittämään sekä omia ohjaustaitojani, että myös perinneleikkihetkiä.
Lasten palautteen mukaan he oppivat paljon uusia perinneleikkejä, jopa sellaisia joista he eivät olleet aikaisemmin kuulleetkaan. Lapset pitivät kovasti perinneleikkihetkistä ja pitivät siitä, että saivat liikkua. Päiväkodin työntekijöiden palautteen mukaan sain paljon positiivista palautetta ohjauksestani ja perinneleikkituokioista, mutta samalla sain myös rakentavaa ja kehitettävää palautetta. Kehitystä tapahtui jokaisen ohjauskerran jälkeen ja varmuutta tuli koko ajan lisää.