Oppimisympäristön rakentamisen toimintamalli
Pirhonen, Sami (2015)
Pirhonen, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914983
Tiivistelmä
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä (myöhemmin myös SAMIedu) ylläpitää Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistoa (myöhemmin myös SAMI) Savonlinnassa. SAMIedu on alueellisesti (Itä-Suomessa) merkittävä toisen asteen ammatillista koulutusta järjestävä organisaatio.
Opinnäytetyössä kehitettiin Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistoon oppimisympäristön rakentamisen toimintamalli, jonka tarkoituksena oli parantaa oppimisympäristön toteuttamisen johtamista, sekä selkeyttää prosessin eri toimijoiden vastuita ja tehtäviä. Toimintamalli on sijoitettu henkilökunnan saataville Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston laatujärjestelmään. Lisäksi luotiin työkalut oppimisympäristön suunnitteluun ja sen toimivuuden toteamiseen oppimisympäristön valmistumisen jälkeen. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja tavoitteena oli luoda konkreettisia tuotoksia ja siinä käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja benchmarkkausta.
Kehittämistyön aikana tehtiin kaksi benchmarking käyntiä sekä toteutettiin teemahaastattelut. Opinnäytetyöhön haastateltiin opiskelijoiden, työelämän sekä oppilaitoksen henkilöstön edustajia. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös organisaatiossa jo olevaa tietoa.
Työn tuloksena syntyi uusia työkaluja ja ohjeistuksia oppilaitokseen. Näitä tuotoksia olivat muun muassa oppimisympäristön toteuttamisen toimintamalli, oppimisympäristön suunnitteluun kehittämis- ja arviointityökalu sekä arviointityökalu oppimisympäristön katselmukseen. Tehty kehitystyö loi muutamia jatkokehitysideoita, joita on tarkoitus viedä organisaa-tiossa eteenpäin.
Opinnäytetyössä kehitettiin Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistoon oppimisympäristön rakentamisen toimintamalli, jonka tarkoituksena oli parantaa oppimisympäristön toteuttamisen johtamista, sekä selkeyttää prosessin eri toimijoiden vastuita ja tehtäviä. Toimintamalli on sijoitettu henkilökunnan saataville Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston laatujärjestelmään. Lisäksi luotiin työkalut oppimisympäristön suunnitteluun ja sen toimivuuden toteamiseen oppimisympäristön valmistumisen jälkeen. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja tavoitteena oli luoda konkreettisia tuotoksia ja siinä käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja benchmarkkausta.
Kehittämistyön aikana tehtiin kaksi benchmarking käyntiä sekä toteutettiin teemahaastattelut. Opinnäytetyöhön haastateltiin opiskelijoiden, työelämän sekä oppilaitoksen henkilöstön edustajia. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös organisaatiossa jo olevaa tietoa.
Työn tuloksena syntyi uusia työkaluja ja ohjeistuksia oppilaitokseen. Näitä tuotoksia olivat muun muassa oppimisympäristön toteuttamisen toimintamalli, oppimisympäristön suunnitteluun kehittämis- ja arviointityökalu sekä arviointityökalu oppimisympäristön katselmukseen. Tehty kehitystyö loi muutamia jatkokehitysideoita, joita on tarkoitus viedä organisaa-tiossa eteenpäin.