Satuhieronta Väinölän päiväkodissa - Koskettamisen taikaa
Anttila, Emilia (2015)
Anttila, Emilia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915290
Tiivistelmä
Anttila, Emilia. Satuhieronta Väinölän päiväkodissa. Kevät 2015. 56s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia satuhieronnan vaikutusta Porissa sijaitsevan Väinölän päiväkodin esikouluryhmään satuhieronta-tuokion aikana. Lähtökohtana oli satuhieronnan tuominen päiväkodin työntekijöiden, lasten ja heidän vanhempiensa tietoisuuteen, sillä se oli opinnäytetyötä tehdessä melko tuntematon monelle. Muina tavoitteina oli satuhieronnan toimivuuden kokeileminen päiväkodissa sekä halu antaa lapsille mahdollisuus pieneen rentoutumishetkeen ja myönteiseen kosketuskokemukseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön teoriaosiossa kerrotaan satuhieronnasta sekä siihen vaikuttavista ja satuhieronta-tuokioiden aikana esiin tulleista asioista. Tutkimuksen toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin seitsemän satuhieronta-tuokiota Väinölän päiväkodin esikouluryhmälle, jossa oli 11 6-vuotiasta lasta. Toiminnallisen osuuden tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin videokameraa ja lapsien yksilöllistä haastattelemista jokaisen satuhieronta-tuokion päätteeksi.
Satuhieronta-tuokion aikana lapset olivat pareittain, niin että ensin toinen heistä oli hierojana ja toinen hierottavana. Lapset hieroivat toisiaan lukemani sadun ja ohjeistukseni mukaan. Kun satu oli luettu kertaalleen, lapset vaihtoivat roolejaan, ja luin saman sadun toiseen kertaan, jotta jokainen lapsi sai olla sekä hierojana että hierottavana. Satuhieronta-tuokiot olivat 30 minuutin mittaisia.
Opinnäytetyön tekeminen onnistui hyvin ja satuhieronta oli hyvä toimintamenetelmä Väinölän päiväkodin esikouluryhmälle. Tutkimus antoi päiväkodin työntekijöille, lapsille sekä heidän vanhemmilleen mahdollisuuden käyttää heille uutta hyväksi havaittua toimintamenetelmää.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia satuhieronnan vaikutusta Porissa sijaitsevan Väinölän päiväkodin esikouluryhmään satuhieronta-tuokion aikana. Lähtökohtana oli satuhieronnan tuominen päiväkodin työntekijöiden, lasten ja heidän vanhempiensa tietoisuuteen, sillä se oli opinnäytetyötä tehdessä melko tuntematon monelle. Muina tavoitteina oli satuhieronnan toimivuuden kokeileminen päiväkodissa sekä halu antaa lapsille mahdollisuus pieneen rentoutumishetkeen ja myönteiseen kosketuskokemukseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön teoriaosiossa kerrotaan satuhieronnasta sekä siihen vaikuttavista ja satuhieronta-tuokioiden aikana esiin tulleista asioista. Tutkimuksen toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin seitsemän satuhieronta-tuokiota Väinölän päiväkodin esikouluryhmälle, jossa oli 11 6-vuotiasta lasta. Toiminnallisen osuuden tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin videokameraa ja lapsien yksilöllistä haastattelemista jokaisen satuhieronta-tuokion päätteeksi.
Satuhieronta-tuokion aikana lapset olivat pareittain, niin että ensin toinen heistä oli hierojana ja toinen hierottavana. Lapset hieroivat toisiaan lukemani sadun ja ohjeistukseni mukaan. Kun satu oli luettu kertaalleen, lapset vaihtoivat roolejaan, ja luin saman sadun toiseen kertaan, jotta jokainen lapsi sai olla sekä hierojana että hierottavana. Satuhieronta-tuokiot olivat 30 minuutin mittaisia.
Opinnäytetyön tekeminen onnistui hyvin ja satuhieronta oli hyvä toimintamenetelmä Väinölän päiväkodin esikouluryhmälle. Tutkimus antoi päiväkodin työntekijöille, lapsille sekä heidän vanhemmilleen mahdollisuuden käyttää heille uutta hyväksi havaittua toimintamenetelmää.