Saksan markkinakartoitus - Pole Bicycle Company Oy
Korhonen, Ville (2015)
Korhonen, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215068
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen Pole Bicycle Company Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Pole Bicycle Companyn edellytyksiä kansainvälistyä Saksan markkina-alueelle.
Pole Bicycle Company on vuonna 2013 perustettu yritys joka suunnittelee, valmistaa ja myy Pole -merkkisiä polkupyöriä. Yrityksellä ei ole aikaisempaa kansainvälistä kokemusta, mutta alusta alkaen on ollut selvää että sen valmistamat tuotteet on suunnattu myös kansainvälisille markkinoille.
Opinnäyteytyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjoituspöytätutkimusta. Työn teoriaosuus on koostetty pääsoin referoimalla vientitoimintaan ja yrityksen kansainvälistymiseen liittyvää kirjalisuutta. Empiriaosuudessa on kirjallisuuden lisäksi käytetty internet-lähteistä peräisin olevia tutkimuksia, artikkeleija ja tilastoja. Lisäksi tietopohjan koostamista varten on tehty haastatteluja.
Saksa on valittu kartoituksen kohteeksi kohteeksi koska se on jo entuudestaan merkittävä kauppakumppani Suomelle ja suomalaisilla tuotteilla on Saksassa hyvä maine. Myös polkupyöriin liittyvän markkinan koko, yli viisi miljardia euroa, on huomattavan suuri ja Saksassa on paljon potenliaalisia asiakkaita joille Polen tuotteet on suunnattu.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja katsaus kansainväliseen liiketoimintaympäristöön. Saksa osoittautui ennakkokäsitysten mukaisesti hyvin potentiaaliseksi, mutta myös erittäin kilpailluksi markkina-alueeksi. Saksassa kotimaisilla pyörämerkeillä on vahva asema kaikissa segmenteissä ja markkina-alueella on Polelle kymmeniä kilpailijoita jo pelkästään saksalaisista pyörämerkeistä. Polen tuotteet ovat erittäin kilpailukykyisiä ja teknisesti jopa edellä kilpailijoitaan. Seuraava askel yrityksellä on selvittää tehokkaimmat markkinointiviestinnän keinot, jotta potentiaaliset asiakkaat saadaan ostamaan heidän tuotteitaan.
Pole Bicycle Company on vuonna 2013 perustettu yritys joka suunnittelee, valmistaa ja myy Pole -merkkisiä polkupyöriä. Yrityksellä ei ole aikaisempaa kansainvälistä kokemusta, mutta alusta alkaen on ollut selvää että sen valmistamat tuotteet on suunnattu myös kansainvälisille markkinoille.
Opinnäyteytyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjoituspöytätutkimusta. Työn teoriaosuus on koostetty pääsoin referoimalla vientitoimintaan ja yrityksen kansainvälistymiseen liittyvää kirjalisuutta. Empiriaosuudessa on kirjallisuuden lisäksi käytetty internet-lähteistä peräisin olevia tutkimuksia, artikkeleija ja tilastoja. Lisäksi tietopohjan koostamista varten on tehty haastatteluja.
Saksa on valittu kartoituksen kohteeksi kohteeksi koska se on jo entuudestaan merkittävä kauppakumppani Suomelle ja suomalaisilla tuotteilla on Saksassa hyvä maine. Myös polkupyöriin liittyvän markkinan koko, yli viisi miljardia euroa, on huomattavan suuri ja Saksassa on paljon potenliaalisia asiakkaita joille Polen tuotteet on suunnattu.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja katsaus kansainväliseen liiketoimintaympäristöön. Saksa osoittautui ennakkokäsitysten mukaisesti hyvin potentiaaliseksi, mutta myös erittäin kilpailluksi markkina-alueeksi. Saksassa kotimaisilla pyörämerkeillä on vahva asema kaikissa segmenteissä ja markkina-alueella on Polelle kymmeniä kilpailijoita jo pelkästään saksalaisista pyörämerkeistä. Polen tuotteet ovat erittäin kilpailukykyisiä ja teknisesti jopa edellä kilpailijoitaan. Seuraava askel yrityksellä on selvittää tehokkaimmat markkinointiviestinnän keinot, jotta potentiaaliset asiakkaat saadaan ostamaan heidän tuotteitaan.