”KEMIAA MAAILMALLE” – KOKKOLA MATERIAL WEEK -KONFERENSSIN ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS
Niska, Peter (2015)
Niska, Peter
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912996
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakastyytyväisyyttä Kokkolassa järjestettävässä Kokkola Material Week -konferenssissa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi tapahtuman projektipäällikkö Keski-Pohjanmaan liitolta.
Kokkola Material Week on Suomen suurin materiaalikemiaan keskittyvä kansainvälinen konferenssi. Tapahtuma on järjestetty tähän mennessä yhteensä kaksi kertaa vuosina 2013 ja 2014, joista viimeisimpään tämän opinnäytetyön asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa syvennytään asiakastyytyväisyyden merkitykseen, muodostumiseen ja tutkimiseen. Toinen luku käsittelee tapahtuman järjestämisen lähtökohtia ja koko tapahtumaprosessin kolmea päävaihetta suunnittelusta toteutukseen ja jälkimarkkinointiin.
Tutkimus aloitettiin laatimalla kyselylomake osallistujille tapahtuman aikana syksyllä 2014. Kyselyt lähetettiin tapahtuman jälkeen kaikille ilmoittautuneille sähköisesti uutiskirjetyökalun avulla. Tapahtumaan ilmoittautuneita oli 158 henkilöä ja jälkikäteen ilmoittautui vielä noin 20 lisää. Vastauksia kyselyyn tuli kaikkiaan 32 kappaletta ja ne analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmistoja käyttäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että osallistujat olivat enimmäkseen tyytyväisiä konferenssiin. Tapahtuman tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nousi markkinoinnin tehostaminen, sillä tuloksista päätellen selkeä heikkokohta tapahtumassa oli osallistujien ja näytteilleasettajien määrä.
Kokkola Material Week on Suomen suurin materiaalikemiaan keskittyvä kansainvälinen konferenssi. Tapahtuma on järjestetty tähän mennessä yhteensä kaksi kertaa vuosina 2013 ja 2014, joista viimeisimpään tämän opinnäytetyön asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa syvennytään asiakastyytyväisyyden merkitykseen, muodostumiseen ja tutkimiseen. Toinen luku käsittelee tapahtuman järjestämisen lähtökohtia ja koko tapahtumaprosessin kolmea päävaihetta suunnittelusta toteutukseen ja jälkimarkkinointiin.
Tutkimus aloitettiin laatimalla kyselylomake osallistujille tapahtuman aikana syksyllä 2014. Kyselyt lähetettiin tapahtuman jälkeen kaikille ilmoittautuneille sähköisesti uutiskirjetyökalun avulla. Tapahtumaan ilmoittautuneita oli 158 henkilöä ja jälkikäteen ilmoittautui vielä noin 20 lisää. Vastauksia kyselyyn tuli kaikkiaan 32 kappaletta ja ne analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmistoja käyttäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että osallistujat olivat enimmäkseen tyytyväisiä konferenssiin. Tapahtuman tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nousi markkinoinnin tehostaminen, sillä tuloksista päätellen selkeä heikkokohta tapahtumassa oli osallistujien ja näytteilleasettajien määrä.