Yrityksen perustaminen ja markkinointi case: UpToy Oy
Jalava, Tiina (2015)
Jalava, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä ylös perustiedot yrityksen perustamiseen ja markkinointiin liittyvistä asioista. Idea aiheeseen syntyi tarpeesta tietää yrityksen perustamisesta ja kehitellä uuden yrityksen markkinointia, jotta käytännön työ olisi selkeämpää. Työllä ei ole toimeksiantajaa vaan opinnäytetyön kirjoittaja oli mukana yrityksen perustamisessa. Perustettavan yrityksen vaiheita käytiin läpi opinnäytetyön lopussa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka kehitysprosessi lähti halusta perustaa yritys. Teoriaosuuden tieto perustuu yrityksen perustamisen ja markkinointiin perustuvaan kirjallisuuteen sekä Internet – sivuilta otettuun tietoon. Empiirisen teorian osalta työ perustuu henkilökohtaisiin neuvonantoihin. Yhtiön tarkoitus on tuottaa ja kehittää sähkömopoautoja sekä kehittää käyttövoimana sähköä käyttävien kulkuneuvojen sähköön ja siihen liittyvien toimintoja ja komponentteja.
Opinnäytetyössä käytiin läpi niin yritysmuotoja, rahoitusta, yrityksen perustamisen vaiheita sekä markkinointia, markkinointiviestintää ja yrityksen perustamisen alkuvaiheita käytännössä. Taloudellisen puolen asiat, kuten verotus ja kirjanpito, rajattiin tarkoituksella pois. Opinnäytetyön ohella tehtiin yritykselle liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma, joiden pääkohtia sisällytettiin opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön lopputuloksena päädyttiin perustaa yritys vasta kun rahoitus on varmalla pohjalla. Opinnäytetyöhön kerätyt tiedot helpottavat yrityksen perustamista ja antavat pohjaa markkinoinnin aloittamiselle. Yhteistyön avulla UpToy pystyy rakentamaan prototyypin suhteellisen pienellä budjetilla, mikä vähentäisi riskejä ja resursseja.
Opinnäytetyö selvensi yrityksen perustamisen vaiheita ja antoi osviittaa mitä eri vaiheissa pitää tehdä. Opinnäytetyön markkinointiosuus selvensi mitä asioita markkinoinnin aloittamisessa pitää tutkia ja perehtyä ja mitkä asiat tulee ottaa huomioon. Internetin käyttö laajensi mahdollisuuksia liiketoimintasuunnitelman ja muiden suunnitelmien tekemiseen. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö antaa varmuutta yrityksen perustamiseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka kehitysprosessi lähti halusta perustaa yritys. Teoriaosuuden tieto perustuu yrityksen perustamisen ja markkinointiin perustuvaan kirjallisuuteen sekä Internet – sivuilta otettuun tietoon. Empiirisen teorian osalta työ perustuu henkilökohtaisiin neuvonantoihin. Yhtiön tarkoitus on tuottaa ja kehittää sähkömopoautoja sekä kehittää käyttövoimana sähköä käyttävien kulkuneuvojen sähköön ja siihen liittyvien toimintoja ja komponentteja.
Opinnäytetyössä käytiin läpi niin yritysmuotoja, rahoitusta, yrityksen perustamisen vaiheita sekä markkinointia, markkinointiviestintää ja yrityksen perustamisen alkuvaiheita käytännössä. Taloudellisen puolen asiat, kuten verotus ja kirjanpito, rajattiin tarkoituksella pois. Opinnäytetyön ohella tehtiin yritykselle liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma, joiden pääkohtia sisällytettiin opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön lopputuloksena päädyttiin perustaa yritys vasta kun rahoitus on varmalla pohjalla. Opinnäytetyöhön kerätyt tiedot helpottavat yrityksen perustamista ja antavat pohjaa markkinoinnin aloittamiselle. Yhteistyön avulla UpToy pystyy rakentamaan prototyypin suhteellisen pienellä budjetilla, mikä vähentäisi riskejä ja resursseja.
Opinnäytetyö selvensi yrityksen perustamisen vaiheita ja antoi osviittaa mitä eri vaiheissa pitää tehdä. Opinnäytetyön markkinointiosuus selvensi mitä asioita markkinoinnin aloittamisessa pitää tutkia ja perehtyä ja mitkä asiat tulee ottaa huomioon. Internetin käyttö laajensi mahdollisuuksia liiketoimintasuunnitelman ja muiden suunnitelmien tekemiseen. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö antaa varmuutta yrityksen perustamiseen.