Artistin tarinan rakentaminen : Ohjeita mahdolliseen menestymiseen
Pietilä, Ari (2015)
Pietilä, Ari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211893
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus artistin musiikin ulkopuolisesta tilasta vuonna 2015, alati mediarikkaammassa maailmassa. Musiikkibisneksen ammattimaisen toiminnan, laajan verkostoitumisen, imagon, visuaalisuuden, brändäyksen, artistin myyntitavaroiden, musiikkivideoiden, digitaalisen osaamisen ja sosiaalisen median merkitys nykyisessä kulutusyhteiskunnassa on kasvanut entisestään, johon tutkimuksessa on tarkoitus mahdollisimman syväluotaavasti perehtyä. Tutkimuksessa käydään läpi suomalaisten musiikin alan taitajien ja pitkäaikaisten ammattilaisten ohjeita ja vinkkejä haastatteluihin perustuen. Asiantuntijoiden ohjeet eivät aina yllä aloittelevan tai nousevan artistin tietoisuuteen. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuoda ammattilaisten ohjeet mahdollisimman helposti ymmärrettäviksi riippumatta artistin lähtökohdista. Tutkimus sisältää asiantuntijoiden ohjeita siihen mitä artistin voi itse tehdä, jotta menestys, kuuluisuus ja tietämys artistista voisi lisääntyä.
Opinnäytetyö perustuu täysin musiikin ulkopuoliseen näkökulmaan. Tarkemmin tarkasteltuna markkinointiin, promootioon, imagoon, brändäykseen, sosiaaliseen mediaan ja artistien ammattimaiseen toimintaan. Erinäisissä musiikkigenreissä voi olla eroavaisuuksia esimerkiksi brändäykseen liittyen. Tämän opinnäytetyön päälähtökohtana on tutkia musiikkibisnestä aloittelevien bändien näkökulmasta.
Kirjallisten lähteiden lisäksi opinnäytetyö perustuu asiantuntijoiden haastatteluihin. Opinnäytetyössä näkemyksensä tuo esille Spinefarmin levy-yhtiön A&R Euge Valovirta, useasti palkittu ProPromotionin Taija Holm, Sony Musicin A&R Mikko Tukiainen, Lee Agencyn ja Trevolution Event -yhtiön tapahtumatuottaja ja useiden produktioiden monitoimimies Christopher Hokkanen, Sam Agencyn Sami Peura ja Mike Lynch, musiikkialan monitoimimies, promoottori ja manageri.
Opinnäytetyö tehdään tilauksesta Finland Rock Academylle.
Opinnäytetyö perustuu täysin musiikin ulkopuoliseen näkökulmaan. Tarkemmin tarkasteltuna markkinointiin, promootioon, imagoon, brändäykseen, sosiaaliseen mediaan ja artistien ammattimaiseen toimintaan. Erinäisissä musiikkigenreissä voi olla eroavaisuuksia esimerkiksi brändäykseen liittyen. Tämän opinnäytetyön päälähtökohtana on tutkia musiikkibisnestä aloittelevien bändien näkökulmasta.
Kirjallisten lähteiden lisäksi opinnäytetyö perustuu asiantuntijoiden haastatteluihin. Opinnäytetyössä näkemyksensä tuo esille Spinefarmin levy-yhtiön A&R Euge Valovirta, useasti palkittu ProPromotionin Taija Holm, Sony Musicin A&R Mikko Tukiainen, Lee Agencyn ja Trevolution Event -yhtiön tapahtumatuottaja ja useiden produktioiden monitoimimies Christopher Hokkanen, Sam Agencyn Sami Peura ja Mike Lynch, musiikkialan monitoimimies, promoottori ja manageri.
Opinnäytetyö tehdään tilauksesta Finland Rock Academylle.