Viraali-ilmiö, täältä se tulee!
Karjalainen, Emilia (2015)
Karjalainen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312045
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle, Mendo Oy:lle, Valmentamolle. Yritys on hyödyntänyt sosiaalista mediaa markkinoinnissa ainoastaan Facebookin välityksellä. Tarve oli kartoittaa, miten yritys voisi hyödyntää sosiaalista mediaa myös muuten, kuin suoraan markkinoimalla. Valmentamon ideologiaan kuuluu, että he pystyisivät jakamaan positiivisuutta ja hyvää oloa laajemmin, kuin vain heidän valmennettavilleen. Sosiaalinen media on nouseva trendi, sitä kautta voi tavoittaa lyhyessä ajassa suuren määrän ihmisiä jopa ympäri maailmaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Valmentamolle työkalu, jonka avulla he pystyisivät toteuttamaan ideologiaansa sosiaalisessa mediassa sekä hyödyntämään sitä tehokkaammin ilman suoraa markkinointia. Tätä tarkoitusta ajateltiin viraali-ilmiön palvelevan hyvin.
Opinnäytetyössä teoriaosuus keskittyy viraali-ilmiön teoriaan, mitä se tarkoittaa, minkälaisesta sisällöstä usein muodostuu viraali-ilmiö, sekä tarkastellaan yhtä aiemmin levinnyttä viraali-ilmiötä. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös viraalimarkkinointia ja mielikuvamarkkinointia. Tämän lisäksi käydään läpi sosiaalisen median työkaluja, joissa viraali-ilmiöt levittyvät. Sosiaalisen median työkaluissa on keskitytty erityisesti Suomessa käytettyihin sosiaalisen median palveluihin.
Työn tuloksena syntyi yhtälö, jota noudattamalla viraali-ilmiö on mahdollista saada aikaan. Kyseistä yhtälöä on käytetty apuna suunniteltaessa sosiaalisen median sisältöä Valmentamolle, tarkoituksena saada aikaan viraali-ilmiö. Viraali-ilmiön tarkoituksena ei kuitenkaan ole markkinoida Valmentamoa suoraan, sen vuoksi yhtälöä voivat hyödyntää muiden yritysten lisäksi myös yksityiset henkilöt.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Valmentamolle työkalu, jonka avulla he pystyisivät toteuttamaan ideologiaansa sosiaalisessa mediassa sekä hyödyntämään sitä tehokkaammin ilman suoraa markkinointia. Tätä tarkoitusta ajateltiin viraali-ilmiön palvelevan hyvin.
Opinnäytetyössä teoriaosuus keskittyy viraali-ilmiön teoriaan, mitä se tarkoittaa, minkälaisesta sisällöstä usein muodostuu viraali-ilmiö, sekä tarkastellaan yhtä aiemmin levinnyttä viraali-ilmiötä. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös viraalimarkkinointia ja mielikuvamarkkinointia. Tämän lisäksi käydään läpi sosiaalisen median työkaluja, joissa viraali-ilmiöt levittyvät. Sosiaalisen median työkaluissa on keskitytty erityisesti Suomessa käytettyihin sosiaalisen median palveluihin.
Työn tuloksena syntyi yhtälö, jota noudattamalla viraali-ilmiö on mahdollista saada aikaan. Kyseistä yhtälöä on käytetty apuna suunniteltaessa sosiaalisen median sisältöä Valmentamolle, tarkoituksena saada aikaan viraali-ilmiö. Viraali-ilmiön tarkoituksena ei kuitenkaan ole markkinoida Valmentamoa suoraan, sen vuoksi yhtälöä voivat hyödyntää muiden yritysten lisäksi myös yksityiset henkilöt.