Monipotilastilanteeseen varautuminen kauppa-aluksella – kehittämistyö
Heinonen, Juha (2015)
Heinonen, Juha
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911319
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa varautumista monipotilastilanteeseen Finnlines Oyj:n matkustajarahtilaivalla. Aikaisemmat monipotilastilanteet merellä ovat osoittautuneet vaikeasti hoidettavaksi. Merellä viive avun saapumisessa voi olla pitkä, lisäksi ihmisten ja materiaalin kuljetuskapasiteetti on rajallinen. Monipotilastilanne laivalla voi aiheutua useasta syystä. Tulipalo, muu onnettomuus tai ulkoisen tekijän toiminta, jonka tarkoituksena on vahingoittaa laivaa tai sen matkustajia, voivat johtaa tilanteeseen, jossa laivan lääkintäryhmän tehtävänä on hoitaa potilaita yksin, kunnes viranomaisapu saapuu paikalle.
Tässä toiminallisessa opinnäytetyössä varautumista monipotilastilanteeseen pyrittiin parantamaan ottamalla laivalla käyttöön START-triage (Simple Triage And Rapid Treatment) toimintamalli, jossa potilaat luokitellaan monipotilastilanteessa kolmeen kiireellisyysluokkaan ja menehtyneisiin. START-triagessa potilas luokitellaan kiirellisyysluokkiin arvioimalla potilaan tajunnantasoa, hengitystiheyttä sekä rannesykkeen tuntumista. Triagen tarkoitus on tehdä tilanne onnettomuuspaikalla selkeämmäksi ja antaa mahdollisimman monelle potilaalle lyhyessä ajassa hätäensiapua. Laivan miehistölle järjestettiin aiheesta koulutustilaisuus ja harjoitus. Harjoituksesta ja koulutuksesta kerättiin kirjallinen palaute. Harjoituksessa kiinnitettiin huomiota luokittelun osuvuuteen ja oikeaoppiseen hätäensiaputoimenpiteiden suorittamiseen. Laivan lääkintäryhmälle ja komentosillalle laadittiin ohje ja tarkistuslistat monipotilatilanteessa toimimiseen.
Muu hätätilanne laivalla vaikeuttaa entisestään monipotilastilanteessa toimimista. On ennakoitavissa, ettei kaikissa tilanteissa ole aikaa triagen suorittamiseen. Tilanteissa, joissa siihen on mahdollisuus, oikeaoppinen triagen suorittaminen mahdollistaa kriittisesti loukkaantuneiden tunnistamisen ja monelle potilaalle tehokkaan hätäensiavun. START-triagen suorittaminen oikeaoppisesti vaatii säännöllistä käytännön harjoittelua ja teoreettisen tiedon kertaamista. Keskeistä kuitenkin on, että lääkintäperämiehet ja varustamot kiinnittivät huomiota siihen, että viranomaisavun saapuminen voi kestää ja että laivalla tulisi olla osaaminen ja varusteet mahdollisessa monipotilastilanteessa toimimiseen.
Tässä toiminallisessa opinnäytetyössä varautumista monipotilastilanteeseen pyrittiin parantamaan ottamalla laivalla käyttöön START-triage (Simple Triage And Rapid Treatment) toimintamalli, jossa potilaat luokitellaan monipotilastilanteessa kolmeen kiireellisyysluokkaan ja menehtyneisiin. START-triagessa potilas luokitellaan kiirellisyysluokkiin arvioimalla potilaan tajunnantasoa, hengitystiheyttä sekä rannesykkeen tuntumista. Triagen tarkoitus on tehdä tilanne onnettomuuspaikalla selkeämmäksi ja antaa mahdollisimman monelle potilaalle lyhyessä ajassa hätäensiapua. Laivan miehistölle järjestettiin aiheesta koulutustilaisuus ja harjoitus. Harjoituksesta ja koulutuksesta kerättiin kirjallinen palaute. Harjoituksessa kiinnitettiin huomiota luokittelun osuvuuteen ja oikeaoppiseen hätäensiaputoimenpiteiden suorittamiseen. Laivan lääkintäryhmälle ja komentosillalle laadittiin ohje ja tarkistuslistat monipotilatilanteessa toimimiseen.
Muu hätätilanne laivalla vaikeuttaa entisestään monipotilastilanteessa toimimista. On ennakoitavissa, ettei kaikissa tilanteissa ole aikaa triagen suorittamiseen. Tilanteissa, joissa siihen on mahdollisuus, oikeaoppinen triagen suorittaminen mahdollistaa kriittisesti loukkaantuneiden tunnistamisen ja monelle potilaalle tehokkaan hätäensiavun. START-triagen suorittaminen oikeaoppisesti vaatii säännöllistä käytännön harjoittelua ja teoreettisen tiedon kertaamista. Keskeistä kuitenkin on, että lääkintäperämiehet ja varustamot kiinnittivät huomiota siihen, että viranomaisavun saapuminen voi kestää ja että laivalla tulisi olla osaaminen ja varusteet mahdollisessa monipotilastilanteessa toimimiseen.