Utmattningens påverkan på akutvårdsstuderande : en pilotstudie
Löfman, Niklas; Norrman, Isak (2015)
Löfman, Niklas
Norrman, Isak
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810884
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten uupumus vaikuttaa ensihoito-opiskelijan suoritukseen simulaatiotilanteessa. Tiedot hankittiin kahdesta eri simulaatiotilanteesta, joissa tutkimushenkilöt simuloivat neurologisen potilaan ambulanssitehtävän.
Tutkimuskysymykset:
1. Vaikuttaako ensihoito-opiskelijan uupumus neurologisen potilaan anamneesiin?
2. Vaikuttaako ensihoito-opiskelijan uupumus neurologisen potilaan tutkimiseen?
3. Mikä on ensihoito-opiskelijan subjektiivinen kokemus simulaation suorituksesta uupuneena?
4. Mikä on ensihoito-opiskelijan subjektiivinen kokemus uupumuksesta suorituksen aikana?
Tähän pilottitutkimukseen osallistui neljä ammattikorkeakoulu Arcadan ensihoidon koulutusohjelman opiskelijaa.
Opiskelijat suorittivat kaksi eri simulaatiota paritehtävinä. Toisen simulaatioista opiskelijat suorittivat levänneinä, ja toinen simulaatio suoritettiin 24 tunnin hereillä olon jälkeen. Simulaation aikana mitattiin, kuinka paljon tutkimushenkilöt muistivat neurologisen potilaan anamneesista ja tutkimuksista. Tutkimushenkilöiltä kysyttiin ennen simulaatiota ja sen jälkeen, miten väsyneitä he olivat ja miten simulaatio oli heidän mielestään mennyt asteikolla 0─10.
Tutkimuksen tulos oli, että suorituksista ei voi suoraan nähdä, suorittivatko tutkimushenkilöt simulaation väsyneinä vai levänneinä. Subjektiivisessa kokemuksessa simulaatiosta ja uupumuksesta sen sijaan näkyy selvä ero. Tutkimushenkilöt tunsivat piristyvänsä vähemmän simulaation aikana uupuneina kuin levänneinä. Tutkimushenkilöt kokivat kuitenkin, että simulaatioiden suoritus sujui suurin piirtein yhtä hyvin kummallakin kerralla.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten uupumus vaikuttaa ensihoito-opiskelijan suoritukseen simulaatiotilanteessa. Tiedot hankittiin kahdesta eri simulaatiotilanteesta, joissa tutkimushenkilöt simuloivat neurologisen potilaan ambulanssitehtävän.
Tutkimuskysymykset:
1. Vaikuttaako ensihoito-opiskelijan uupumus neurologisen potilaan anamneesiin?
2. Vaikuttaako ensihoito-opiskelijan uupumus neurologisen potilaan tutkimiseen?
3. Mikä on ensihoito-opiskelijan subjektiivinen kokemus simulaation suorituksesta uupuneena?
4. Mikä on ensihoito-opiskelijan subjektiivinen kokemus uupumuksesta suorituksen aikana?
Tähän pilottitutkimukseen osallistui neljä ammattikorkeakoulu Arcadan ensihoidon koulutusohjelman opiskelijaa.
Opiskelijat suorittivat kaksi eri simulaatiota paritehtävinä. Toisen simulaatioista opiskelijat suorittivat levänneinä, ja toinen simulaatio suoritettiin 24 tunnin hereillä olon jälkeen. Simulaation aikana mitattiin, kuinka paljon tutkimushenkilöt muistivat neurologisen potilaan anamneesista ja tutkimuksista. Tutkimushenkilöiltä kysyttiin ennen simulaatiota ja sen jälkeen, miten väsyneitä he olivat ja miten simulaatio oli heidän mielestään mennyt asteikolla 0─10.
Tutkimuksen tulos oli, että suorituksista ei voi suoraan nähdä, suorittivatko tutkimushenkilöt simulaation väsyneinä vai levänneinä. Subjektiivisessa kokemuksessa simulaatiosta ja uupumuksesta sen sijaan näkyy selvä ero. Tutkimushenkilöt tunsivat piristyvänsä vähemmän simulaation aikana uupuneina kuin levänneinä. Tutkimushenkilöt kokivat kuitenkin, että simulaatioiden suoritus sujui suurin piirtein yhtä hyvin kummallakin kerralla.