EUROOPAN UNIONIN ELINTARVIKKEIDEN NIMISUOJAN HYÖDYNTÄMINEN POHJOIS-KARJALAN RUOKAMATKAILUSSA
Hiltunen, Ira (2015)
Hiltunen, Ira
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tammikuussa 2015 alkanut Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin Nimisuojasta kilpailukykyä -hanke, jossa mukana toimii Pro Agria Pohjois-Karjala. Hankkeen tarkoituksena on Euroopan unionin nimisuojan avulla vahvistaa suomalaisten elintarvikkeiden kilpailukykyä. Suomessa on 10 nimisuojattua tuotetta vuonna 2015. Koko Euroopan alueella vuonna 2014 niitä oli yli 1 200.
Opinnäytetyö keskittyi tarkastelemaan nimisuojamerkinnän tunnettuutta Pohjois-Karjalan alueella. Alueen nimisuojattu tuote on karjalanpiirakka, joten opinnäytetyö painottui tutkimaan nimisuojamerkinnän käyttöä sen osalta. Tarkoituksena oli hakea tietoa siitä, miten tunnettu nimisuoja on alueella, miten aktiivisesti sitä käytetään ja mitkä ovat syyt niihin. Tarkoituksena oli myös tuoda esille ehdotuksia nimisuojan tunnettavuuden ja hyödynnettävyyden lisäämiseksi jatkoa varten sekä selvittää, mitä potentiaalisia nimisuojan ansaitsevia tuotteita alueella tuottajien mielestä on.
Opinnäytetyössä tehtiin kysely ja haastatteluja, joiden kohderyhmänä oli Karelia á la carte
-verkoston ruokapalveluita tuottavat jäsenet. Saatujen tulosten perusteella nimisuojatuote tunnetaan kohderyhmän sisällä hyvin, mutta sen konkreettisia hyötyjä on hankala eritellä. Taloudellista hyötyä nimisuojasta ei koeta juurikaan olevan, vaan hyötynä nähdään tuotteen näkyvyyden parantaminen ja tuotteen aitouden takaaminen. Tulosten mukaan nimisuojajärjestelmän tunnistettavuutta ja merkin käytön tehokuutta lisäisi toimijoiden yhteistyön lisääminen sekä nimisuojatuotteiden yhteinen markkinointi. Työn tuloksena uusina alueen potentiaalisina nimisuojatuotteina pidettiin perinteisiä karjalaisia tuotteita, kuten sultsinaa ja vatruska.
Opinnäytetyö keskittyi tarkastelemaan nimisuojamerkinnän tunnettuutta Pohjois-Karjalan alueella. Alueen nimisuojattu tuote on karjalanpiirakka, joten opinnäytetyö painottui tutkimaan nimisuojamerkinnän käyttöä sen osalta. Tarkoituksena oli hakea tietoa siitä, miten tunnettu nimisuoja on alueella, miten aktiivisesti sitä käytetään ja mitkä ovat syyt niihin. Tarkoituksena oli myös tuoda esille ehdotuksia nimisuojan tunnettavuuden ja hyödynnettävyyden lisäämiseksi jatkoa varten sekä selvittää, mitä potentiaalisia nimisuojan ansaitsevia tuotteita alueella tuottajien mielestä on.
Opinnäytetyössä tehtiin kysely ja haastatteluja, joiden kohderyhmänä oli Karelia á la carte
-verkoston ruokapalveluita tuottavat jäsenet. Saatujen tulosten perusteella nimisuojatuote tunnetaan kohderyhmän sisällä hyvin, mutta sen konkreettisia hyötyjä on hankala eritellä. Taloudellista hyötyä nimisuojasta ei koeta juurikaan olevan, vaan hyötynä nähdään tuotteen näkyvyyden parantaminen ja tuotteen aitouden takaaminen. Tulosten mukaan nimisuojajärjestelmän tunnistettavuutta ja merkin käytön tehokuutta lisäisi toimijoiden yhteistyön lisääminen sekä nimisuojatuotteiden yhteinen markkinointi. Työn tuloksena uusina alueen potentiaalisina nimisuojatuotteina pidettiin perinteisiä karjalaisia tuotteita, kuten sultsinaa ja vatruska.