Timantit ovat ikuisia? : Itä-Suomen ja Karjalan alueiden muinaismusiikin sovittaminen popmusiikin keinoin
Ojajärvi, Joonas (2015)
Ojajärvi, Joonas
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811063
Tiivistelmä
Musiikin funktiot ovat aikojen saatossa muuttuneet, kuten myös sen esittämiseen ja tallentamiseen käytettävät työvälineet. Viestintään ja yhteisöllisiin rituaaleihin käytetystä sävelten ja rytmien sommittelusta on nykypäivään tultaessa tullut viihdettä ja kauppatavaraa.
Vanhankantainen suomalainen musiikki on nykyään voimissaan vain pienissä, asiaan perehtyneissä piireissä, eivätkä populaarimusiikkia kuluttavat ihmiset juurikaan osoita mielenkiintoa omaa varhaista musiikkiperinnettään kohtaan. Osaltaan tähän vaikuttaa aikakausittain vaihtuva musiikkimaku, osaltaan alati tehostuva markkinointi, joka on pääosin suurten levy-yhtiöiden myyntikoneistojen hallinnassa.
Opinnäytetyöni toimii musiikkianalyysin ja kokeellisen sävellysprojektin keinoin lähtösykäyksenä projektille, jonka tarkoituksena on populaarimusiikin tehokeinoja hyödyntäen tarjoilla vanhankantaista itäsuomalaista ja karjalaista musiikkia nykyajan suurelle yleisölle helpommin lähestyttävässä muodossa. Sävellystyön sivussa pohdin myös suomalaisen musiikin perinteisiä käyttötarkoituksia ja niiden toteutumista tai toteutumatta jäämistä nykyhetken suosituimmissa populaarimusiikkiteoksissa. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on saada suomalaisia tietoisemmaksi omasta musiikkiperinteestään.
Vanhankantainen suomalainen musiikki on nykyään voimissaan vain pienissä, asiaan perehtyneissä piireissä, eivätkä populaarimusiikkia kuluttavat ihmiset juurikaan osoita mielenkiintoa omaa varhaista musiikkiperinnettään kohtaan. Osaltaan tähän vaikuttaa aikakausittain vaihtuva musiikkimaku, osaltaan alati tehostuva markkinointi, joka on pääosin suurten levy-yhtiöiden myyntikoneistojen hallinnassa.
Opinnäytetyöni toimii musiikkianalyysin ja kokeellisen sävellysprojektin keinoin lähtösykäyksenä projektille, jonka tarkoituksena on populaarimusiikin tehokeinoja hyödyntäen tarjoilla vanhankantaista itäsuomalaista ja karjalaista musiikkia nykyajan suurelle yleisölle helpommin lähestyttävässä muodossa. Sävellystyön sivussa pohdin myös suomalaisen musiikin perinteisiä käyttötarkoituksia ja niiden toteutumista tai toteutumatta jäämistä nykyhetken suosituimmissa populaarimusiikkiteoksissa. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on saada suomalaisia tietoisemmaksi omasta musiikkiperinteestään.