Liikuntarajoitteisen asiakkaan huomioiminen Rovaniemen majoituspalveluissa
Hirvonen, Leena (2015)
Hirvonen, Leena
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Rovaniemen majoituspalveluiden soveltumista liikuntarajoitteisille asiakkaille. Työssä haluttiin selvittää sekä rakennetun ympäristön soveltuvuutta että liikuntarajoitteisen asiakkaan huomioimista asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi Oy ja työn tuloksia hyödynnetään Rovaniemen Matkailuneuvonnassa. Matkailuneuvontaan kaivattiin lisää tietoa alueen majoitusliikkeiden esteettömyydestä, jotta liikuntarajoitteisten asiakkaiden neuvominen olisi helpompaa. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin esteettömyyttä, liikuntarajoitteisuutta, asiakaspalvelua sekä
majoituspalveluita.
Työhön valittiin kohdeyrityksiksi Rovaniemen hotelleja ja valituissa kohteissa suoritettiin havainnointia ja haastatteluja. Kohteiksi valittiin neljä hotellia: Sky Hotel Ounasvaara, Rantasipi Pohjanhovi, Santa’s Hotel Santa Claus ja City Hotel Rovaniemi. Lisäksi työssä hyödynnettiin Rovaniemen Scandic hotellissa aiemmin tehtyä esteettömyyskartoitusta. Havainnoinnin avulla selvitettiin rakennetun ympäristön soveltuvuus ja haastatteluissa keskityttiin asiakaspalveluun ja kehittämisideoihin. Havainnoinnissa käytettiin apuna havainnointilomaketta, joka toimi tarkistuslistana ja haastatteluissa hyödynnettiin haastattelulomaketta, jossa oli ennalta mietityt
haastattelukysymykset.
Opinnäytetyön tuloksissa selvisi, että Rovaniemen majoituspalveluiden esteettömyydessä on vielä kehitettävää. Puutteita on rakennetussa ympäristössä. Majoitusliikkeet pyrkivät hyvällä palvelulla korvaamaan rakennuksen puutteita ja henkilöstö onkin hyvin osaavaa ja vieraanvaraista. Kehittämistarpeet ja -ideat vaihtelevat kohteittain, mutta kohdeyrityksiltä löytyi yhistäviäkin kehittämistarpeita, esimerkiksi hotellien vastaanottotiskit olivat liian korkeita. Rovaniemen majoituspalveluiden soveltuvuutta liikuntarajoitteisille asiakkaille voitaisiin parantaa korjaamalla pieniä puutteita rakennetussa ympäristössä.
majoituspalveluita.
Työhön valittiin kohdeyrityksiksi Rovaniemen hotelleja ja valituissa kohteissa suoritettiin havainnointia ja haastatteluja. Kohteiksi valittiin neljä hotellia: Sky Hotel Ounasvaara, Rantasipi Pohjanhovi, Santa’s Hotel Santa Claus ja City Hotel Rovaniemi. Lisäksi työssä hyödynnettiin Rovaniemen Scandic hotellissa aiemmin tehtyä esteettömyyskartoitusta. Havainnoinnin avulla selvitettiin rakennetun ympäristön soveltuvuus ja haastatteluissa keskityttiin asiakaspalveluun ja kehittämisideoihin. Havainnoinnissa käytettiin apuna havainnointilomaketta, joka toimi tarkistuslistana ja haastatteluissa hyödynnettiin haastattelulomaketta, jossa oli ennalta mietityt
haastattelukysymykset.
Opinnäytetyön tuloksissa selvisi, että Rovaniemen majoituspalveluiden esteettömyydessä on vielä kehitettävää. Puutteita on rakennetussa ympäristössä. Majoitusliikkeet pyrkivät hyvällä palvelulla korvaamaan rakennuksen puutteita ja henkilöstö onkin hyvin osaavaa ja vieraanvaraista. Kehittämistarpeet ja -ideat vaihtelevat kohteittain, mutta kohdeyrityksiltä löytyi yhistäviäkin kehittämistarpeita, esimerkiksi hotellien vastaanottotiskit olivat liian korkeita. Rovaniemen majoituspalveluiden soveltuvuutta liikuntarajoitteisille asiakkaille voitaisiin parantaa korjaamalla pieniä puutteita rakennetussa ympäristössä.