Audioliiketoiminta-alan aloittavan yrityksen markkinointisuunnitelma
Oikkonen, Jarno (2015)
Oikkonen, Jarno
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710637
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitellee aloittavan audioliiketoiminnan markkinointia. Markkinointia lähestytään kokonaisvaltaisesti ja työn tavoitteena oli saada aikaiseksi käyttöönotettava markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö on yhdistelmä tutkimustyyppistä ja toiminnallista opinnäytetyötä
Opinnäytetyön viitekehys on rakennettu markkinoinnin konkreettista toteuttamista ja siihen liittyvää teoriaa peilaten. Pääpaino on markkinoinnin tämän hetken tunnetuimmissa kilpailukeinoissa ja niitä hyödynnetään läpi opinnäytetyön. Opinnäytetyössä sivutaan myös palvelumuotoilun teoriaa.
Raportti audioliiketoiminta-alan aloittavan yrityksen markkinointisuunnitelmasta sisältää empiirisen osion. Raportin empiirinen osio muodostuu kvantitatiivistesta kyselytutkimuksesta, sekä kvalitatiivisesta haastattelututkimuksesta. Kerätyn tiedon, sekä sen analyysin pohjalta muodostetaan varsinainen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö ja sen sisältämä markkinointisuunnitelma tulee vaikuttamaan toimeksiantajan lopulliseen liiketoimintakonseptiin. Opinnäytetyön pohjalta muodostunutta markkinointisuunnitelmaa tullaan lisäksi hyödyntämään eri käyttötarkoituksiin toimeksiantajayrityksen sisäisessä käytössä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Jilux MediaHouse Oy:lle syksyn 2014-kevään 2015 välisenä aikana. Raportti audioliiketoiminta-alan aloittavan yrityksen markkinointisuunnitelmasta on kohdennettu Jilux MediaHouse Oy:n rinnakkaistoiminimen Xtudio:n liiketoimintaan.
Tutkimustyön tulokset olivat osittain yllättäviä, eivätkä vastanneet alkuperäistä hypoteesia. Tuloksilla oli välitön vaikutus lopulliseen markkinointisuunnitelmaan ja siihen, kuinka sitä tullaan toteuttamaan.
Opinnäytetyön viitekehys on rakennettu markkinoinnin konkreettista toteuttamista ja siihen liittyvää teoriaa peilaten. Pääpaino on markkinoinnin tämän hetken tunnetuimmissa kilpailukeinoissa ja niitä hyödynnetään läpi opinnäytetyön. Opinnäytetyössä sivutaan myös palvelumuotoilun teoriaa.
Raportti audioliiketoiminta-alan aloittavan yrityksen markkinointisuunnitelmasta sisältää empiirisen osion. Raportin empiirinen osio muodostuu kvantitatiivistesta kyselytutkimuksesta, sekä kvalitatiivisesta haastattelututkimuksesta. Kerätyn tiedon, sekä sen analyysin pohjalta muodostetaan varsinainen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö ja sen sisältämä markkinointisuunnitelma tulee vaikuttamaan toimeksiantajan lopulliseen liiketoimintakonseptiin. Opinnäytetyön pohjalta muodostunutta markkinointisuunnitelmaa tullaan lisäksi hyödyntämään eri käyttötarkoituksiin toimeksiantajayrityksen sisäisessä käytössä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Jilux MediaHouse Oy:lle syksyn 2014-kevään 2015 välisenä aikana. Raportti audioliiketoiminta-alan aloittavan yrityksen markkinointisuunnitelmasta on kohdennettu Jilux MediaHouse Oy:n rinnakkaistoiminimen Xtudio:n liiketoimintaan.
Tutkimustyön tulokset olivat osittain yllättäviä, eivätkä vastanneet alkuperäistä hypoteesia. Tuloksilla oli välitön vaikutus lopulliseen markkinointisuunnitelmaan ja siihen, kuinka sitä tullaan toteuttamaan.