"Tehdään niinku jotain yhdessä" : lastenkodin omahoitajahetki lapsen näkökulmasta
Sarmanne, Anne; Kantoluoto-Saarikko, Maija; Laukkanen, Riikka (2015)
Sarmanne, Anne
Kantoluoto-Saarikko, Maija
Laukkanen, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710539
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja sen toimeksiantajana toimii Pelastakaa Lapset ry:n lastenkoti. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille lastenkodissa asuvien lasten kokemuksia omahoitajahetkistä ja niiden sisällöstä sekä luoda lapsille mahdollisuus vaikuttaa omahoitajahetkien kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa lastenkodin henkilökunnan käyttöön kehittämistyön tueksi, nostaa esiin lapsen ääni ja tukea lapsen edun huomioimista. Tutkimustehtävä oli: Mikä on lapsen kokemus omahoitajahetkistä ja niiden merkityksestä?
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tutkimuksemme kannalta tärkeistä käsitteistä, sosiaalipedagogiikasta, osallisuudesta, dialogisuudesta sekä kiintymyssuhdeteoriasta. Tutkimus tehtiin keväällä 2015 haastattelemalla kuutta lastenkodissa asuvaa lasta, kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista selvisi, että lasten osallisuuden aste omahoitajahetkien suunnittelussa vaihteli. Osalle lapsista oli erityisen tärkeää tulla kuulluksi, ja jokainen lapsi toivoi enemmän perusteluja hetkien sisältöön. Haastatteluissa ilmeni hajontaa kaikilla omahoitajahetkien toteuttamisen osa-alueilla: sisällössä, suunnitelmallisuudessa, järjestämistiheydessä ja teemojen toteuttamisessa.
Omahoitajahetkien etuna lapset kertoivat omahoitajan kanssa vietetyn kahdenkeskisen ajan ja mielekkään toiminnan, mutta esille nousi myös toiveita kutsua omahoitajahetkeen mukaan ystävä tai perheenjäsen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tutkimuksemme kannalta tärkeistä käsitteistä, sosiaalipedagogiikasta, osallisuudesta, dialogisuudesta sekä kiintymyssuhdeteoriasta. Tutkimus tehtiin keväällä 2015 haastattelemalla kuutta lastenkodissa asuvaa lasta, kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista selvisi, että lasten osallisuuden aste omahoitajahetkien suunnittelussa vaihteli. Osalle lapsista oli erityisen tärkeää tulla kuulluksi, ja jokainen lapsi toivoi enemmän perusteluja hetkien sisältöön. Haastatteluissa ilmeni hajontaa kaikilla omahoitajahetkien toteuttamisen osa-alueilla: sisällössä, suunnitelmallisuudessa, järjestämistiheydessä ja teemojen toteuttamisessa.
Omahoitajahetkien etuna lapset kertoivat omahoitajan kanssa vietetyn kahdenkeskisen ajan ja mielekkään toiminnan, mutta esille nousi myös toiveita kutsua omahoitajahetkeen mukaan ystävä tai perheenjäsen.