Osallistamista oppimassa : Case Viikki
Kolehmainen, Heli-Maarit (2015)
Kolehmainen, Heli-Maarit
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610398
Tiivistelmä
Kansalaisten ja kuntalaisten osallistumista yhteiskunnalliseen päätöksentekoon halutaan lisätä muillakin keinoin kuin perinteisen edustuksellisen demokratian kautta. Kunnissa on kokeiltu asukkaiden osallistamista uudenlaisilla lähidemokratiaa lisäävillä menetelmillä. Helsingin kaupunginkirjastossa on luotu asiakkaille tilaisuuksia osallistua yleisen kirjaston toimintojen suunnitteluun erilaisten osallistavien menetelmien välityksellä.
Tämän opinnäytteen tavoitteena oli vertailla kolmen erilaisen osallistavan mene-telmän toimivuutta keskisuuressa pääkaupunkiseudun kirjastossa sekä hyödyntää asiakkailta saatuja kehittämisideoita käytännön kirjastotyöhön. Osallistaviksi menetelmiksi valikoituivat Osallistava aineistonvalinta, teemahaastatteluihin perustuvat Asiakastapaamiset-työpajat ja fasilitoituun ryhmätyömenetelmään perustuva Ideamylly-työpaja. Opinnäytteen menetelmänä oli case-tutkimus, joka sisälsi työmenetelmiin osallistuneille asiakkaille tehdyn kyselyn sekä teemahaastatteluja. Näiden lisäksi osallistavista menetelmistä tehtiin havaintoja. Opinnäytteen teoriaosassa selvitettiin kansalaisten osallistamisen lainsäädännöllistä ja kunnallista strategia- ja tavoitetaustaa, aiheen terminologiaa sekä asiakasosallistamisen sosiaalitieteellistä teoriataustaa. Teoreettisena viitekehyksenä toimi Timo Toikon (2011) Osallistumisen tasot -määrittely, jossa asiakkaiden osallistumista tarkastellaan sen mukaan, miten rajoitetuksi tai täysivaltaiseksi heidän osallistumisensa hyvinvointipalvelujen suunnitteluun ja kehittymiseen muodostuu.
Tutkimukseen valitut kolme osallistamismenetelmää kiinnostivat osittain hieman erilaista asiakaskuntaa. Suosituimmaksi osoittautui osallistava aineistonvalinta, joka myös keräsi tasaisemmin osallistujia eri asiakasryhmistä. Asiakastapaamiset- ja Ideamylly-työpajat kiinnostivat enemmän kirjaston vakituisia asiakkaita. Työme-netelmien välillä oli eroja myös sen suhteen, missä määrin ne edellyttivät henkilö-kunnan työpanosta. Menetelmien avulla asiakkailta kerättiin runsaasti erilaisia kehittämisehdotuksia ja toiveita kirjaston toiminnalle. Keväällä 2015 Viikin kirjastossa jatketaan osallistavaa aineistonvalintaa ja osallistamisprosessien kehittämistä. Viikin kirjastossa toteutetut osallistavat menetelmät ovat herättäneet kiinnostusta myös muissa Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä.
Tämän opinnäytteen tavoitteena oli vertailla kolmen erilaisen osallistavan mene-telmän toimivuutta keskisuuressa pääkaupunkiseudun kirjastossa sekä hyödyntää asiakkailta saatuja kehittämisideoita käytännön kirjastotyöhön. Osallistaviksi menetelmiksi valikoituivat Osallistava aineistonvalinta, teemahaastatteluihin perustuvat Asiakastapaamiset-työpajat ja fasilitoituun ryhmätyömenetelmään perustuva Ideamylly-työpaja. Opinnäytteen menetelmänä oli case-tutkimus, joka sisälsi työmenetelmiin osallistuneille asiakkaille tehdyn kyselyn sekä teemahaastatteluja. Näiden lisäksi osallistavista menetelmistä tehtiin havaintoja. Opinnäytteen teoriaosassa selvitettiin kansalaisten osallistamisen lainsäädännöllistä ja kunnallista strategia- ja tavoitetaustaa, aiheen terminologiaa sekä asiakasosallistamisen sosiaalitieteellistä teoriataustaa. Teoreettisena viitekehyksenä toimi Timo Toikon (2011) Osallistumisen tasot -määrittely, jossa asiakkaiden osallistumista tarkastellaan sen mukaan, miten rajoitetuksi tai täysivaltaiseksi heidän osallistumisensa hyvinvointipalvelujen suunnitteluun ja kehittymiseen muodostuu.
Tutkimukseen valitut kolme osallistamismenetelmää kiinnostivat osittain hieman erilaista asiakaskuntaa. Suosituimmaksi osoittautui osallistava aineistonvalinta, joka myös keräsi tasaisemmin osallistujia eri asiakasryhmistä. Asiakastapaamiset- ja Ideamylly-työpajat kiinnostivat enemmän kirjaston vakituisia asiakkaita. Työme-netelmien välillä oli eroja myös sen suhteen, missä määrin ne edellyttivät henkilö-kunnan työpanosta. Menetelmien avulla asiakkailta kerättiin runsaasti erilaisia kehittämisehdotuksia ja toiveita kirjaston toiminnalle. Keväällä 2015 Viikin kirjastossa jatketaan osallistavaa aineistonvalintaa ja osallistamisprosessien kehittämistä. Viikin kirjastossa toteutetut osallistavat menetelmät ovat herättäneet kiinnostusta myös muissa Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä.