Arjen apu - kommunikointikansio maahanmuuttajavanhempien kanssa käytävän päivittäisen vuorovaikutuksen tueksi päiväkodissa
Kiiski, Marja (2015)
Kiiski, Marja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510139
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa kommunikointikansio, jota päivähoidon työntekijät voivat käyttää vuorovaikutuksen tukena kertoessaan lapsen hoitopäivästä ja päivähoitoon liittyvistä asioista maahanmuuttajaperheiden vanhemmille. Kommunikointikansio on tarkoitettu työntekijöiden apuvälineeksi, joten kuvat on valittu heidän näkökulmastaan.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa päivähoidon työntekijöiden ja vanhempien yhteistyösuhdetta kutsutaan kasvatuskumppanuudeksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi kasvatuskumppanuuden periaatteita ja sitä, miten kasvatuskumppanuus kehittyy päivähoidon arjessa. Vanhempien kanssa käytäviin keskusteluihin voidaan tarvittaessa varata tulkki, jos osapuolilla ei ole asioiden hoitamiseen tarvittavaa yhteistä kieltä. Onnistuneeseen vuorovaikutussuhteeseen päästään varmemmin, jos työntekijällä on kulttuurien välistä osaamista. Tämän vuoksi teoriaosuudessa avataan myös kulttuurien välistä kompetenssi-käsitettä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus kuvataan vaihe vaiheelta aineiston keräämisestä aina valmiiseen tuotteeseen asti. Yhden päivähoitoyksikön henkilökunta pääsi vaikuttamaan kansion sisältöön. Asiasisältö kerättiin seinällä olevaan mind mapiin kahden kuukauden aikana. Lisäksi kartoitettiin kyseisen päiväkodin lasten kanssa käytettävä kuvamateriaali.
Prosessin tuloksena syntyi 39-sivuinen, noin 500 kuvaa sisältävä kansio, jota voidaan käyttää myös maahanmuuttajalasten sekä erityislasten kanssa, koska kuvat liittyvät kiinteästi päiväkodin arkeen. Pienillä muutoksilla se on myös otettavissa käyttöön kaikissa Kouvolan päivähoitopaikoissa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa päivähoidon työntekijöiden ja vanhempien yhteistyösuhdetta kutsutaan kasvatuskumppanuudeksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi kasvatuskumppanuuden periaatteita ja sitä, miten kasvatuskumppanuus kehittyy päivähoidon arjessa. Vanhempien kanssa käytäviin keskusteluihin voidaan tarvittaessa varata tulkki, jos osapuolilla ei ole asioiden hoitamiseen tarvittavaa yhteistä kieltä. Onnistuneeseen vuorovaikutussuhteeseen päästään varmemmin, jos työntekijällä on kulttuurien välistä osaamista. Tämän vuoksi teoriaosuudessa avataan myös kulttuurien välistä kompetenssi-käsitettä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus kuvataan vaihe vaiheelta aineiston keräämisestä aina valmiiseen tuotteeseen asti. Yhden päivähoitoyksikön henkilökunta pääsi vaikuttamaan kansion sisältöön. Asiasisältö kerättiin seinällä olevaan mind mapiin kahden kuukauden aikana. Lisäksi kartoitettiin kyseisen päiväkodin lasten kanssa käytettävä kuvamateriaali.
Prosessin tuloksena syntyi 39-sivuinen, noin 500 kuvaa sisältävä kansio, jota voidaan käyttää myös maahanmuuttajalasten sekä erityislasten kanssa, koska kuvat liittyvät kiinteästi päiväkodin arkeen. Pienillä muutoksilla se on myös otettavissa käyttöön kaikissa Kouvolan päivähoitopaikoissa.