Tasasähkömoottorin käyttö jarrutuksessa
Suontaus, Mihail (2015)
Suontaus, Mihail
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209204
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Tampereen Särkänniemi Oy:lle. Tavoitteena opinnäytetyössä oli suunnitella kytkentä ja mitoittaa komponentit huvipuistolaitteen Kantti x Kantti autojen tasasähkömoottoreiden jarrutukseen alamäessä. Ongelmana huvilaitteessa oli autojen liian suuri nopeus alamäessä. Vauhdin hallitsematon nousu voi johtaa autojen törmäilyyn ja se aiheuttaa turhaa rasitusta auton rakenteisiin.
Työn pohjana oli lähtökohtien selvittäminen, joiden pohjalta suunniteltiin moottoreille uusi kytkentä. Kentällä tehtyjen mittauksien perusteella autojen moottorit ryntäävät alamäen aikana. Ryntäyksen seurauksena moottorit käyttäytyvät generaattorin tavoin. Suunniteltua kytkentää testattiin simulaattorin avulla ja jarrutuksen voimakkuutta Tampereen ammattikorkeakoulun laboratoriossa. Ratkaisuna on kytkentä, joka ohjaa moottorin generoiman vastakkaissuuntaisen virran jarruvastuksen läpi absorboiden ylimääräistä energiaa ympäristöön.
Työn haasteena oli arvioida huvilaitteen jarrutuksen tarve alamäessä. Haasteen asettivat useat muuttuvat tekijät, joiden arviointi on hyvin hankalaa. Ratkaisuksi valittiin voimakkain mahdollinen jarrutusratkaisu. Toimeksiantajan kanssa sovittiin ratkaisun testaamisesta sekä mahdollisesta jatkokehityksestä.
Työn pohjana oli lähtökohtien selvittäminen, joiden pohjalta suunniteltiin moottoreille uusi kytkentä. Kentällä tehtyjen mittauksien perusteella autojen moottorit ryntäävät alamäen aikana. Ryntäyksen seurauksena moottorit käyttäytyvät generaattorin tavoin. Suunniteltua kytkentää testattiin simulaattorin avulla ja jarrutuksen voimakkuutta Tampereen ammattikorkeakoulun laboratoriossa. Ratkaisuna on kytkentä, joka ohjaa moottorin generoiman vastakkaissuuntaisen virran jarruvastuksen läpi absorboiden ylimääräistä energiaa ympäristöön.
Työn haasteena oli arvioida huvilaitteen jarrutuksen tarve alamäessä. Haasteen asettivat useat muuttuvat tekijät, joiden arviointi on hyvin hankalaa. Ratkaisuksi valittiin voimakkain mahdollinen jarrutusratkaisu. Toimeksiantajan kanssa sovittiin ratkaisun testaamisesta sekä mahdollisesta jatkokehityksestä.