Ketterät menetelmät verkko-opiskelussa : Scrum-viitekehyksen soveltaminen Hämeen ammattikorkeakoulussa
Ruusunen, Miikka (2015)
Ruusunen, Miikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158372
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskohteena oli Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ylemmän AMK-tutkinnon verkossa suoritettava koulutusohjelma Liiketoiminnan kehittäminen. Koulutuksen opiskelijat pystyivät opiskelemaan ylemmän korkeakoulututkinnon pääsääntöisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Syksyllä 2013 aloitettiin laaja kehitystyö, jonka tavoitteena oli parantaa opiskelijatyytyväisyyttä koulutuksen opetusmenetelmiin. Opiskelijoille haluttiin tarjota myös nykyaikainen digitaalinen toimintaympäristö. Samalla koulutuksen pedagogista mallia uudistettiin ja toiminta alkoi perustua käänteiseen opetukseen. Käänteiseen opetukseen perustuva verkkokoulutus asetti toiminnalle haasteita varsinkin, kun opiskelu tapahtui pääsääntöisesti työn ohessa.
Opiskelussa haluttiin kiinnittää erityistä huomiota HAMKin strategian mukaisiin toimintoihin, kuten yhteisölliseen työskentelytapaan ja välittävään ohjauskulttuuriin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käänteiseen opetukseen perustuva toimintamalli, jossa opiskelijatiimit pystyisivät toimimaan tehokkaasti, kehittämään jatkuvasti omaa toimintaansa ja kasvattamaan osaamistaan. Ratkaisua lähdettiin hakemaan ohjelmistoalalta tutuista ketteristä menetelmistä.
Opinnäytetyössä seurattiin ja analysoitiin toiminta- ja tapaustutkimuksen avulla kolmen eri vuosikurssin opetusmenetelmiä ja opiskelijatyytyväisyyttä. Tiedonhankinnassa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Opiskelijaryhmät vastasivat verkkokyselyihin, ja niiden lisäksi opettajille järjestettiin teemahaastatteluja. Näin kehitystyössä pystyttiin huomioimaan kumpikin osapuoli ja analyysien luotettavuus parani. Tutkimuksen tuloksena saatiin ketteriä menetelmiä ja käänteistä opetusta hyödyntävä toimintamalli, joka otettiin onnistuneesti käyttöön kohdekoulutuksessa syksyllä 2014.
Toimintamalli perustui ketterään menetelmään nimeltä scrum. Opiskelijatiimien itsenäinen työskentely korostui, ja reaaliaikaisia verkkokohtaamisia opettajien kanssa järjestettiin vain kuukauden välein. Opiskelijoiden yhteisöllinen ja läpinäkyvä toiminta HAMKin tarjoamalla verkkoalustalla mahdollisti opettajille jatkuvan ohjaamisen ja arvioinnin. Alustavien tulosten perusteella ketterien menetelmien soveltaminen paransi merkittävästi opiskelijoiden tyytyväisyyttä opetusmenetelmiin. Tämän opinnäytetyön jälkeen tarvitaan kuitenkin pitkäaikaista usean vuoden tutkimustyötä, jotta voidaan luotettavasti todeta toimintamallin vaikutukset opiskelijoiden oppimistuloksiin ja esimerkiksi koulutuksen läpäisyprosentteihin.
Opiskelussa haluttiin kiinnittää erityistä huomiota HAMKin strategian mukaisiin toimintoihin, kuten yhteisölliseen työskentelytapaan ja välittävään ohjauskulttuuriin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käänteiseen opetukseen perustuva toimintamalli, jossa opiskelijatiimit pystyisivät toimimaan tehokkaasti, kehittämään jatkuvasti omaa toimintaansa ja kasvattamaan osaamistaan. Ratkaisua lähdettiin hakemaan ohjelmistoalalta tutuista ketteristä menetelmistä.
Opinnäytetyössä seurattiin ja analysoitiin toiminta- ja tapaustutkimuksen avulla kolmen eri vuosikurssin opetusmenetelmiä ja opiskelijatyytyväisyyttä. Tiedonhankinnassa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Opiskelijaryhmät vastasivat verkkokyselyihin, ja niiden lisäksi opettajille järjestettiin teemahaastatteluja. Näin kehitystyössä pystyttiin huomioimaan kumpikin osapuoli ja analyysien luotettavuus parani. Tutkimuksen tuloksena saatiin ketteriä menetelmiä ja käänteistä opetusta hyödyntävä toimintamalli, joka otettiin onnistuneesti käyttöön kohdekoulutuksessa syksyllä 2014.
Toimintamalli perustui ketterään menetelmään nimeltä scrum. Opiskelijatiimien itsenäinen työskentely korostui, ja reaaliaikaisia verkkokohtaamisia opettajien kanssa järjestettiin vain kuukauden välein. Opiskelijoiden yhteisöllinen ja läpinäkyvä toiminta HAMKin tarjoamalla verkkoalustalla mahdollisti opettajille jatkuvan ohjaamisen ja arvioinnin. Alustavien tulosten perusteella ketterien menetelmien soveltaminen paransi merkittävästi opiskelijoiden tyytyväisyyttä opetusmenetelmiin. Tämän opinnäytetyön jälkeen tarvitaan kuitenkin pitkäaikaista usean vuoden tutkimustyötä, jotta voidaan luotettavasti todeta toimintamallin vaikutukset opiskelijoiden oppimistuloksiin ja esimerkiksi koulutuksen läpäisyprosentteihin.