Ammattimatematiikan opettaminen : opetuskokeilu murtoluvut
Poranen, Ulla-Maija (2015)
Poranen, Ulla-Maija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117350
Tiivistelmä
Ammattikoulussa opetetaan matematiikkaa pakollisena aineena yhteensä kolme opintoviikoa. Hotelli-, ravintola-, ja cateringalanperustutkinnon opiskelijat tarvitse-vat tulevassa työssään kykyä soveltaa erilaisia laskutapoja käytännön tilanteisiin.
Matematiikan opettaminen ammattikoulussa pohjautuu opetushallituksen määräämiin tavoitteisiin. Ammattiopettajaa ohjaa työssään oma työkokemus ja suhtautuminen opiskelijoihin.
Opetus, oppiminen ja opettaminen kuvaavat samaa tapahtumaan eri näkökulmis-ta. Oppiminen on muuttuvaa ja jatkuvaa toimintaa, jolla on päämäärä. Am-matillinen opettajuus pohjaa vahvasti työelämään, ja ammattipegagogiikka auttaa ratkaisemaan opettamiseen liittyviä ongelmia sekä tekemään arviointia omasta opettamisesta.
Matematiikan didaktiikka tutkii matematiikan opettamista ja ottaa kantaa muun-muassa opetussuunnitelmiin. Matematiikan opiskelu on luonteeltaan kon-struktiivista ja se vaatii paljon käytännön laskemista. Matematiikan opettamisessa tulisi käyttää kohderyhmälle sopivaa kieltä ja pitää esimerkit hyvin konkreettisina.
Tämä opinnäytetyön tutkimus koskee ammattikoulun toisen vuosikurssin kokkio-piskelijoiden osaamista ja oppimista murtolukulaskuissa. Otantamäärät olivat pieniä, ja tutkimuksen tulokset kuvaavat tietyn ryhmän sen hetkistä osaamis-ta.Tulosten mukaan oppimista ja kehitystä tapahtui lyhyellä aikavälillä. Kokki-opiskelijat tarvitsevat murtolukujen hallintaa mm. ruoka- ja juomaohjeiden käyt-tämisessä. Murtoluvut ovat myös perusta prosenttilaskuille ja ne auttavat hahmottamaan osia kokonaisuuksista.
Matematiikan opettaminen ammattikoulussa pohjautuu opetushallituksen määräämiin tavoitteisiin. Ammattiopettajaa ohjaa työssään oma työkokemus ja suhtautuminen opiskelijoihin.
Opetus, oppiminen ja opettaminen kuvaavat samaa tapahtumaan eri näkökulmis-ta. Oppiminen on muuttuvaa ja jatkuvaa toimintaa, jolla on päämäärä. Am-matillinen opettajuus pohjaa vahvasti työelämään, ja ammattipegagogiikka auttaa ratkaisemaan opettamiseen liittyviä ongelmia sekä tekemään arviointia omasta opettamisesta.
Matematiikan didaktiikka tutkii matematiikan opettamista ja ottaa kantaa muun-muassa opetussuunnitelmiin. Matematiikan opiskelu on luonteeltaan kon-struktiivista ja se vaatii paljon käytännön laskemista. Matematiikan opettamisessa tulisi käyttää kohderyhmälle sopivaa kieltä ja pitää esimerkit hyvin konkreettisina.
Tämä opinnäytetyön tutkimus koskee ammattikoulun toisen vuosikurssin kokkio-piskelijoiden osaamista ja oppimista murtolukulaskuissa. Otantamäärät olivat pieniä, ja tutkimuksen tulokset kuvaavat tietyn ryhmän sen hetkistä osaamis-ta.Tulosten mukaan oppimista ja kehitystä tapahtui lyhyellä aikavälillä. Kokki-opiskelijat tarvitsevat murtolukujen hallintaa mm. ruoka- ja juomaohjeiden käyt-tämisessä. Murtoluvut ovat myös perusta prosenttilaskuille ja ne auttavat hahmottamaan osia kokonaisuuksista.