Venäjän kaupan aloittaminen : - Näkökulmana kulttuuri, myynti, logistiikka ja viranomaiset
Ronkainen, Anita (2015)
Ronkainen, Anita
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094121
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää metallialan alihankintayritykselle SOP-Metal Oy:lle huomioon otettavat asiat Venäjän kaupankäyntiä aloittaessa. Tutkimus keskittyi neljään eri teemaan Venäjän kaupassa; kulttuuritekijöihin, myyntiin ja markkinointiin, logistiikkaan sekä viranomaiskäytäntöihin. Työssä painottui liiketoimintakulttuurin näkökulma, koska on erittäin tärkeää, että ymmärretään venäläisen kulttuurin- ja liike-elämän käytäntöjä. Työ antaa tietoa suomalaisen ja venäläisen yrityskulttuurin eroista ja siitä, että mitä asioita tulee ottaa huomioon venäläisten kanssa kauppaa tehdessä.
Tutkimus tehtiin teemahaastatteluna, missä haastateltiin neljän eri yrityksen venäjän kaupassa mukana olevaa henkilöä. Kaikki haastateltavat olivat olleet venäjän kaupassa mukana kymmenisen vuotta, joten he olivat tämän alan asiantuntijoita. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla ja aineistosta etsittiin samankaltaisuuksia ja/tai eroavaisuuksia.
SOP-Metal Oy:n ohella myös muut Venäjän kauppaa suunnittelevat yritykset voivat tutkimuksen avulla saada tietoa, miten venäläisten kanssa kannattaa toimia. Haastattelujen tulokset olivat yhteneväisiä teorian kanssa ja haastatteluissa korostettiin Venäjän kulttuurin ja kielen tuntemisen tärkeyttä. Myös henkilökohtaiset suhteet nähtiin Venäjällä erittäin tärkeinä ja painotettiin niiden ylläpitämistä. Tutkimuksessa tuli ilmi, että tullin ja viranomaisten kanssa voi tulla ongelmia ja Venäjällä täytyy varautua yllättäviin tilanteisiin. Myös korruptio ja lahjonta ovat arkipäivää ja suomalaisten yritysten täytyy pystyä erottamaan raja lahjonnan ja lahjan välillä. Tutkimus osoittaa, että myyntisopimus on erittäin tärkeä osa kaupankäyntiä venäläisten kanssa ja tärkeimmät markkinointikanavat ovat internet sekä henkilökohtaiset tapaamiset.
Tutkimus tehtiin teemahaastatteluna, missä haastateltiin neljän eri yrityksen venäjän kaupassa mukana olevaa henkilöä. Kaikki haastateltavat olivat olleet venäjän kaupassa mukana kymmenisen vuotta, joten he olivat tämän alan asiantuntijoita. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla ja aineistosta etsittiin samankaltaisuuksia ja/tai eroavaisuuksia.
SOP-Metal Oy:n ohella myös muut Venäjän kauppaa suunnittelevat yritykset voivat tutkimuksen avulla saada tietoa, miten venäläisten kanssa kannattaa toimia. Haastattelujen tulokset olivat yhteneväisiä teorian kanssa ja haastatteluissa korostettiin Venäjän kulttuurin ja kielen tuntemisen tärkeyttä. Myös henkilökohtaiset suhteet nähtiin Venäjällä erittäin tärkeinä ja painotettiin niiden ylläpitämistä. Tutkimuksessa tuli ilmi, että tullin ja viranomaisten kanssa voi tulla ongelmia ja Venäjällä täytyy varautua yllättäviin tilanteisiin. Myös korruptio ja lahjonta ovat arkipäivää ja suomalaisten yritysten täytyy pystyä erottamaan raja lahjonnan ja lahjan välillä. Tutkimus osoittaa, että myyntisopimus on erittäin tärkeä osa kaupankäyntiä venäläisten kanssa ja tärkeimmät markkinointikanavat ovat internet sekä henkilökohtaiset tapaamiset.