RYHDIKÄS RANKA : Opas alakoululaisen tuki- ja liikuntaelimistön kasvun ja kehityksen tukemiseksi
Pekkarinen, Johanna; Körkkö, Tanja (2015)
Pekkarinen, Johanna
Körkkö, Tanja
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504033919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504033919
Tiivistelmä
Fyysisesti passiivinen elämäntapa on suorassa yhteydessä jo alakoululaisilla havaittuihin ryhtiongelmiin. Vähäisellä liikunnalla ja lisääntyneellä ruutuajalla sekä muulla pitkäaikaisella istumisella on todettu myös olevan yhteys alakoululaisten koettuihin selkäkipuihin. Oikeanlaisilla jalkineilla, ergonomialla, fyysisellä aktiivisuudella, sopivalla ravitsemuksella sekä unen laadulla voidaan ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelimistön kuormitusta.
Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä näyttöön perustuvaa tietoa alakoululaisten tuki- ja liikuntaelimistön kasvuun ja kehitykseen vaikuttavista asioista. Opinnäytetyömme tarkoituksena on kerätyn tiedon pohjalta tuottaa opas moniammatillista näkökulmaa hyödyntäen. Opas on suunnattu ensisijaisesti alakoululaisten vanhemmille, sillä he ovat merkittävimmissä roolissa lasten hyvinvoinnin tukemisessa. Toimeksiantaja voi käyttää opasta ohjeistaessaan vanhempia miten alakoululaisen tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvointia sekä tervettä kehitystä voidaan tukea. Kouluterveydenhoitajat ja fysioterapeutit hyötyvät myös oppaasta ohjeistaessaan vanhempia alakoululaisten ryhtiongelmien ennaltaehkäisyssä. Opinnäytetyön avulla pyrimme kehittymään tutkijoina ja tätä osaamista voimme hyödyntää tulevaisuudessa kehittäessämme uusia toimintatapoja fysioterapeuttien ja terveydenhoitajien välille.
Aihe on ajankohtainen sillä tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat yksi Suomen yleisimmistä kansantaudeista. Toimeksiantajallamme Rovaniemen kaupungin terveyskeskuksen Sairaalakadun kuntoutusyksiköllä oli tarve tuki- ja liikuntaelimistön kasvua ja kehitystä käsittelevälle oppaalle. Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka koostuu kahdesta eri osasta: raportista ja oppaasta. Oppaan tuotteistamisessa hyödynsimme Jämsän ja Mannisen tuotteistamisprosessia sosiaali- ja terveysalalla. Moniammatillisesti tuotetulla työllä pyrimme kehittämään terveydenhoitajien ja fysioterapeuttien välistä yhteistyötä kouluterveydenhuollossa uusien toimintatapojen myötä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä näyttöön perustuvaa tietoa alakoululaisten tuki- ja liikuntaelimistön kasvuun ja kehitykseen vaikuttavista asioista. Opinnäytetyömme tarkoituksena on kerätyn tiedon pohjalta tuottaa opas moniammatillista näkökulmaa hyödyntäen. Opas on suunnattu ensisijaisesti alakoululaisten vanhemmille, sillä he ovat merkittävimmissä roolissa lasten hyvinvoinnin tukemisessa. Toimeksiantaja voi käyttää opasta ohjeistaessaan vanhempia miten alakoululaisen tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvointia sekä tervettä kehitystä voidaan tukea. Kouluterveydenhoitajat ja fysioterapeutit hyötyvät myös oppaasta ohjeistaessaan vanhempia alakoululaisten ryhtiongelmien ennaltaehkäisyssä. Opinnäytetyön avulla pyrimme kehittymään tutkijoina ja tätä osaamista voimme hyödyntää tulevaisuudessa kehittäessämme uusia toimintatapoja fysioterapeuttien ja terveydenhoitajien välille.
Aihe on ajankohtainen sillä tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat yksi Suomen yleisimmistä kansantaudeista. Toimeksiantajallamme Rovaniemen kaupungin terveyskeskuksen Sairaalakadun kuntoutusyksiköllä oli tarve tuki- ja liikuntaelimistön kasvua ja kehitystä käsittelevälle oppaalle. Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka koostuu kahdesta eri osasta: raportista ja oppaasta. Oppaan tuotteistamisessa hyödynsimme Jämsän ja Mannisen tuotteistamisprosessia sosiaali- ja terveysalalla. Moniammatillisesti tuotetulla työllä pyrimme kehittämään terveydenhoitajien ja fysioterapeuttien välistä yhteistyötä kouluterveydenhuollossa uusien toimintatapojen myötä.