Kuinka oppimisympäristöt tukevat opetussuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamista? : Case: Savonia-ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelma
Kemppainen, Joona (2015)
Kemppainen, Joona
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503253544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503253544
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Savonia-ammattikorkeakoululle. Savonia-ammattikorkeakoulu halusi selvittää, kuinka käytössä olevat oppimisympäristöt ja opetusmenetelmät tukevat opetussuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksen avulla selvitettiin opiskelijoiden yleisiä kokemuksia, sekä heidän oppimista valituissa oppimisympäristöistä. Tutkimuksessa selvitettiin myös opiskelijoiden ja työelämän edustajien käsityksiä yleisistä työelämän osaamisvaatimuksista. Vastausten perusteella pyrittiin löytämään keinoja, kuinka Savonia-ammattikorkeakoulun oppimisympäristöjä ja opetusmenetelmiä voitaisiin kehittää, jotta ne tukisivat osaamistavoit-teiden toteutumista ja työelämän osaamisvaatimuksia mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistona käytettiin Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja Kuopion alueen työelämän edustajien kokemuksia. Tutkimusaineistoa kerättiin avoimien kyselylo-makkeiden, aineiston analysoinnin, sekä teemahaastatteluiden avulla. Aineistosta nostettiin esiin yleisimmät vasta-ukset, joiden avulla oppimisympäristöistä muodostettiin yhteenveto.
Yhteenvedossa oppimisympäristöt esiteltiin ominaispiirteineen ja selvitettiin, kuinka ne tukivat opetussuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamista. Tulosten perusteella eri oppimisympäristöt tukivat eri kompetenssien saavutta-mista ja rinnakkain tukivat kaikkien opetussuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamista. Opiskelijoiden koke-muksien perusteella selvitettiin oppimisympäristöjen vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Kehittämisideoihin on sisälly-tetty esimerkiksi haastatteluiden perusteella nousseiden työelämäntaitojen painottamista oppimisympäristöissä. Kehittämisideoilla pyrittiin vaikuttamaan opiskelijoiden kokemiin haasteisiin, sekä sisällyttämään työelämän edustajien näkemyksien mukaan keskeisimpiä työelämäntaitoja kehittäviä ideoita. Lisäksi kehittämisideoilla pyrittiin vai-kuttamaan, että oppimisympäristöt tukisivat mahdollisimman monipuolisesti usean osaamistavoitteen saavuttamista.
Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään ammattikorkeakoulututkintoa, opetussuunnitelmien osaamistavoitteita, työelämän osaamisvaatimuksia, sekä opiskelua Savonia-ammattikorkeakoulun eri oppimisympäristöissä. Opinnäytetyön tuloksia Savonia-ammattikorkeakoulu voi käyttää toimintansa kehittämisessä. Jatkotutkimuksissa oppimisympäristöihin voi lisätä myös luennot, opinnäytetyöprosessin, sekä vaihto-opiskelun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistona käytettiin Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja Kuopion alueen työelämän edustajien kokemuksia. Tutkimusaineistoa kerättiin avoimien kyselylo-makkeiden, aineiston analysoinnin, sekä teemahaastatteluiden avulla. Aineistosta nostettiin esiin yleisimmät vasta-ukset, joiden avulla oppimisympäristöistä muodostettiin yhteenveto.
Yhteenvedossa oppimisympäristöt esiteltiin ominaispiirteineen ja selvitettiin, kuinka ne tukivat opetussuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamista. Tulosten perusteella eri oppimisympäristöt tukivat eri kompetenssien saavutta-mista ja rinnakkain tukivat kaikkien opetussuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamista. Opiskelijoiden koke-muksien perusteella selvitettiin oppimisympäristöjen vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Kehittämisideoihin on sisälly-tetty esimerkiksi haastatteluiden perusteella nousseiden työelämäntaitojen painottamista oppimisympäristöissä. Kehittämisideoilla pyrittiin vaikuttamaan opiskelijoiden kokemiin haasteisiin, sekä sisällyttämään työelämän edustajien näkemyksien mukaan keskeisimpiä työelämäntaitoja kehittäviä ideoita. Lisäksi kehittämisideoilla pyrittiin vai-kuttamaan, että oppimisympäristöt tukisivat mahdollisimman monipuolisesti usean osaamistavoitteen saavuttamista.
Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään ammattikorkeakoulututkintoa, opetussuunnitelmien osaamistavoitteita, työelämän osaamisvaatimuksia, sekä opiskelua Savonia-ammattikorkeakoulun eri oppimisympäristöissä. Opinnäytetyön tuloksia Savonia-ammattikorkeakoulu voi käyttää toimintansa kehittämisessä. Jatkotutkimuksissa oppimisympäristöihin voi lisätä myös luennot, opinnäytetyöprosessin, sekä vaihto-opiskelun.