Sosiaalinen vastuu osana modernia liiketoimintaa: sosiaalisen vastuullisuustyön edistäminen palveluyhtiössä X
Remes, Riina (2025)
Remes, Riina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096025
Tiivistelmä
Sosiaalisen vastuullisuuden ja vastuullisuustyön merkitys osana liiketoimintaa on kasvanut viime vuosina, ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa, jonka vuoksi organisaatiot pyrkivät kehittämään toimintaansa yhä vas- tuullisemmaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuustyö toteutui palveluyhtiössä X, sekä tunnistaa kehityskohteita, joiden avulla yhtiö voisi viedä vastuullisuustyötään eteenpäin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselytutkimuksella ja analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Kysely suunnattiin organisaation avainhenkilöille yhtiön eri osa-alueilla, ja sen avulla kartoitettiin kokemuksia ja näkemyksiä sosiaalisen vastuullisuuden toteutumisesta sekä ajatuksia kehityskohteista.
Tulokset osoittivat, että sosiaalinen vastuullisuus työ oli jo joiltakin osin vakiintunut osaksi toimintaa. Monimuotoisuuden edistäminen ja työhyvinvoinnin tukeminen nousivat positiivisessa valossa tuloksissa. Lisäksi vastuullisuustyön vahvuuksina nähtiin rekrytointikäytännöt, nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllistäminen, työhyvinvointiin panostaminen työsuojelu ja työturvallisuustekijöillä sekä sosiaalista hyvinvointia tukevalla kaveritoiminnalla. Vastuullisuusraportoinnin kehittäminen, tietoisuuden lisääminen ja henkilöstön osallistaminen vastuullisuustyöhön tunnistettiin kohteiksi, joita yhtiössä voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että sosiaalisen vastuullisuuden kehittäminen edellyttää strategista suunnittelua sekä johdonmukaista raportointia. Yhtiön tulisi sitouttaa johtoa myöten henkilöstö pitkäjänteiseen vastuullisuustyöhön, lisätä vastuullisuustyön läpinäkyvyyttä, sekä luoda selkeitä mittareita vastuullisuutavoitteiden seurantaan. Lisäksi suositeltiin vastuullisuustyön tuloksien avointa viestintää niin sisäisesti että ulkoisesti. Kehitystoimenpiteillä voidaan vahvistaa yhtiön roolia yhteiskunnallisesti vastuullisena toimijana ja edistää kestävää modernia liiketoimintaa parantaen samalla muun muassa henkilöstön hyvinvointia ja sitoutumista organisaatioon.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselytutkimuksella ja analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Kysely suunnattiin organisaation avainhenkilöille yhtiön eri osa-alueilla, ja sen avulla kartoitettiin kokemuksia ja näkemyksiä sosiaalisen vastuullisuuden toteutumisesta sekä ajatuksia kehityskohteista.
Tulokset osoittivat, että sosiaalinen vastuullisuus työ oli jo joiltakin osin vakiintunut osaksi toimintaa. Monimuotoisuuden edistäminen ja työhyvinvoinnin tukeminen nousivat positiivisessa valossa tuloksissa. Lisäksi vastuullisuustyön vahvuuksina nähtiin rekrytointikäytännöt, nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllistäminen, työhyvinvointiin panostaminen työsuojelu ja työturvallisuustekijöillä sekä sosiaalista hyvinvointia tukevalla kaveritoiminnalla. Vastuullisuusraportoinnin kehittäminen, tietoisuuden lisääminen ja henkilöstön osallistaminen vastuullisuustyöhön tunnistettiin kohteiksi, joita yhtiössä voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että sosiaalisen vastuullisuuden kehittäminen edellyttää strategista suunnittelua sekä johdonmukaista raportointia. Yhtiön tulisi sitouttaa johtoa myöten henkilöstö pitkäjänteiseen vastuullisuustyöhön, lisätä vastuullisuustyön läpinäkyvyyttä, sekä luoda selkeitä mittareita vastuullisuutavoitteiden seurantaan. Lisäksi suositeltiin vastuullisuustyön tuloksien avointa viestintää niin sisäisesti että ulkoisesti. Kehitystoimenpiteillä voidaan vahvistaa yhtiön roolia yhteiskunnallisesti vastuullisena toimijana ja edistää kestävää modernia liiketoimintaa parantaen samalla muun muassa henkilöstön hyvinvointia ja sitoutumista organisaatioon.