Kotihoidon asiakkuus henkilökunnan näkökulmasta - kenelle palvelut kohdentuvat
Heikkilä, Eini (2015)
Heikkilä, Eini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa henkilökunnan näkökulmasta Keski-Porin kotihoidon tarjoamien palveluiden vastaavuudesta asiakkaiden palvelutarpeeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa Keski-Porin kotihoidon palveluiden tarjonnan kehittämisessä. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli kolmesta alueesta koostuvan Keski-Porin lähipalvelualueen yhden alueen henkilökunta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Porissa tammikuussa 2015. Kyselyyn vastasi 19 kotihoidon työntekijää.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastanneista oli jokseenkin samaa mieltä kotihoidon tarjoamien palveluiden riittävyydestä asiakkaiden palvelutarpeisiin nähden. Palvelut joille olisi enemmän tarvetta ja kysyntää, mutta joita kotihoito ei pysty tarjoamaan olivat vastanneiden mielestä eniten seurustelu, ulkoiluapu, asiointiapu, siivousapu ja ruoanlaitto apu. Työntekijöiden resurssipula vaikutti eniten kotihoidon palveluiden puutteeseen. Suurin osa vastanneista näki edistäviksi tekijöiksi kotihoidon palveluissa ja niiden tarjonnassa ammattitaitoisen, motivoituneen, ystävällisen ja tunnollisen henkilökunnan, työntekijöiden riittävän määrän ja hyvän tiedon kulun eri organisaatioiden välillä. Heikentäviksi tekijöiksi suurimmalla osalla oli säästötoimenpiteisiin liittyvät asiat. Näitä olivat kiire, työntekijöiden resurssipula, tietokoneiden vähyys, hoitomittareita (korvalamppu, verenpainemittari, hemoglobiinimittari) liian vähän työntekijä määrään nähden sekä liian suuret tiimit.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli kolmesta alueesta koostuvan Keski-Porin lähipalvelualueen yhden alueen henkilökunta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Porissa tammikuussa 2015. Kyselyyn vastasi 19 kotihoidon työntekijää.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastanneista oli jokseenkin samaa mieltä kotihoidon tarjoamien palveluiden riittävyydestä asiakkaiden palvelutarpeisiin nähden. Palvelut joille olisi enemmän tarvetta ja kysyntää, mutta joita kotihoito ei pysty tarjoamaan olivat vastanneiden mielestä eniten seurustelu, ulkoiluapu, asiointiapu, siivousapu ja ruoanlaitto apu. Työntekijöiden resurssipula vaikutti eniten kotihoidon palveluiden puutteeseen. Suurin osa vastanneista näki edistäviksi tekijöiksi kotihoidon palveluissa ja niiden tarjonnassa ammattitaitoisen, motivoituneen, ystävällisen ja tunnollisen henkilökunnan, työntekijöiden riittävän määrän ja hyvän tiedon kulun eri organisaatioiden välillä. Heikentäviksi tekijöiksi suurimmalla osalla oli säästötoimenpiteisiin liittyvät asiat. Näitä olivat kiire, työntekijöiden resurssipula, tietokoneiden vähyys, hoitomittareita (korvalamppu, verenpainemittari, hemoglobiinimittari) liian vähän työntekijä määrään nähden sekä liian suuret tiimit.