Tietoverkkotekniikan opetuksen kehittäminen
Ksara, Sami (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736725
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietoverkkolinjan opintosuunnitelmaa vastaamaan paremmin alan muuttuviin vaatimuksiin ja työelämän tarpeisiin. Työn taustalla oli tarve päivittää opetussuunnitelmaa, jotta se sisältäisi ajankohtaisempia sisältöjä, kuten ohjelmoitavien verkkojen, tekoälyn ja
kestävän kehityksen käsittelyn. Lisäksi tavoitteena oli varmistaa, että opetuksen rakenne
tukisi opiskelijoiden valmiuksia vastata työelämän odotuksiin.
Työssä analysoitiin opetussuunnitelman nykytila ja vertailtiin sitä Hämeen ja Turun ammattikorkeakoulujen vastaaviin ohjelmiin. Benchmarkkauksen avulla kartoitettiin parhaat käytännöt ja tunnistettiin kehityskohteet. Kehitysehdotuksia laadittiin erityisesti kestävän kehityksen, uusien teknologioiden ja sertifikaattipohjaisen opetuksen näkökulmista. Työssä käytettiin kirjallisuusanalyysiä ja dokumenttien vertailua keskeisinä menetelminä.
Tuloksena esitettiin useita konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten kestävää kehitystä käsittelevien sisältöjen lisääminen, ohjelmoitaviin verkkoihin ja automaatioon syventävien kurssien luominen sekä kansainvälisesti tunnustettujen sertifikaattien, kuten CCNA:n, hyödyntäminen osana opetusta. Kehitysehdotukset suunniteltiin tukemaan sekä opiskelijoiden teknistä osaamista että oppilaitoksen kilpailukykyä. Johtopäätöksenä todettiin, että ehdotetuilla muutoksilla voidaan parantaa opetussuunnitelman ajankohtaisuutta ja varmistaa, että valmistuvat opiskelijat täyttävät työelämän vaatimukset. Lisäksi muutokset edistävät koulutuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta erityisesti kestävän kehityksen ja teknologisten innovaatioiden osalta.
kestävän kehityksen käsittelyn. Lisäksi tavoitteena oli varmistaa, että opetuksen rakenne
tukisi opiskelijoiden valmiuksia vastata työelämän odotuksiin.
Työssä analysoitiin opetussuunnitelman nykytila ja vertailtiin sitä Hämeen ja Turun ammattikorkeakoulujen vastaaviin ohjelmiin. Benchmarkkauksen avulla kartoitettiin parhaat käytännöt ja tunnistettiin kehityskohteet. Kehitysehdotuksia laadittiin erityisesti kestävän kehityksen, uusien teknologioiden ja sertifikaattipohjaisen opetuksen näkökulmista. Työssä käytettiin kirjallisuusanalyysiä ja dokumenttien vertailua keskeisinä menetelminä.
Tuloksena esitettiin useita konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten kestävää kehitystä käsittelevien sisältöjen lisääminen, ohjelmoitaviin verkkoihin ja automaatioon syventävien kurssien luominen sekä kansainvälisesti tunnustettujen sertifikaattien, kuten CCNA:n, hyödyntäminen osana opetusta. Kehitysehdotukset suunniteltiin tukemaan sekä opiskelijoiden teknistä osaamista että oppilaitoksen kilpailukykyä. Johtopäätöksenä todettiin, että ehdotetuilla muutoksilla voidaan parantaa opetussuunnitelman ajankohtaisuutta ja varmistaa, että valmistuvat opiskelijat täyttävät työelämän vaatimukset. Lisäksi muutokset edistävät koulutuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta erityisesti kestävän kehityksen ja teknologisten innovaatioiden osalta.