Opiskelijoiden näkemyksiä kestävästä ja vastuullisesta toiminnasta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
Karola, Maria (2024)
Karola, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636499
Tiivistelmä
Suomen ammattikorkeakoulut ovat sitoutuneet edistämään kestävyys- ja vastuullisuustavoitteita sekä saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2030 mennessä Arenen Ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden -ohjelman mukaisesti (2020). Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Kestävän kehityksen työryhmä. Tavoitteena oli saada tietoa ammattikorkeakouluopiskelijoilta siitä, miten Jamkissa voitaisiin edistää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteita. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään Jamkin kestävän kehityksen tiekartan kehitystyössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun keinoin. Vastaajia saatiin yhteensä seitsemän, joita olivat kolme insinööriopiskelijaa, kolme matkailu- ja ravitsemusalan opiskelijaa sekä yksi tradenomiopiskelija. Tavoitteena oli saada näkökulmia niiltä opiskelijoilta, joiden tutkinnot eivät suuntautuneet käsiteltäviin teemoihin. Haastattelujen tuloksia peilattiin tutkimustietoon.
Tutkimuksessa havaittiin, että ympäristöasiat olivat opiskelijoille vähintään melko tärkeitä. Vastaajien mielestä heidän hyvinvointiaan edistävät esimerkiksi fyysisesti hyvä oppimisympäristö, kontaktiopetus luokassa sekä kulkeminen kampukselle autolla. Itsenäisen opiskelun työskentelytiloja kaivattiin lisää. Kehitettävää nähtiin opiskelijoiden vihreän liikkumisen lisäämisessä. Opiskelumateriaalien koettiin olevan hyvin saatavilla, erityisesti lukivaikeudesta kärsivät opiskelijat on vastaajien mielestä huomioitu hyvin.
Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmien nähtiin sisältyvän opintokokonaisuuksiin melko hyvin. Tärkeäksi nähtiin opiskelijoiden tietoisuuden lisääminen siitä, että kestävän kehityksen osaaminen on tärkeä tulevaisuuden työelämätaito. Myös kestävän kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmien sisällyttäminen olemassa oleviin opintoihin nähtiin tärkeänä.
Opiskelijat olivat kiinnostuneita olemaan mukana Jamkin järjestämissä tilaisuuksissa ja kampanjoissa sekä toteuttamaan opinnäytetyön tai harjoittelun kestävään kehitykseen tai vastuullisuuteen liittyen. Opiskelijat toivat esille ajatuksiaan ja ideoitaan luontopositiivisuuden lisäämiseksi kampusympäristössä, esimerkiksi puun taimien istuttamisprojektin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Jamkissa sekä muissa ammattikorkeakouluissa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden toteuttamisessa opetuksen ja muun kampustoiminnan kautta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun keinoin. Vastaajia saatiin yhteensä seitsemän, joita olivat kolme insinööriopiskelijaa, kolme matkailu- ja ravitsemusalan opiskelijaa sekä yksi tradenomiopiskelija. Tavoitteena oli saada näkökulmia niiltä opiskelijoilta, joiden tutkinnot eivät suuntautuneet käsiteltäviin teemoihin. Haastattelujen tuloksia peilattiin tutkimustietoon.
Tutkimuksessa havaittiin, että ympäristöasiat olivat opiskelijoille vähintään melko tärkeitä. Vastaajien mielestä heidän hyvinvointiaan edistävät esimerkiksi fyysisesti hyvä oppimisympäristö, kontaktiopetus luokassa sekä kulkeminen kampukselle autolla. Itsenäisen opiskelun työskentelytiloja kaivattiin lisää. Kehitettävää nähtiin opiskelijoiden vihreän liikkumisen lisäämisessä. Opiskelumateriaalien koettiin olevan hyvin saatavilla, erityisesti lukivaikeudesta kärsivät opiskelijat on vastaajien mielestä huomioitu hyvin.
Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmien nähtiin sisältyvän opintokokonaisuuksiin melko hyvin. Tärkeäksi nähtiin opiskelijoiden tietoisuuden lisääminen siitä, että kestävän kehityksen osaaminen on tärkeä tulevaisuuden työelämätaito. Myös kestävän kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmien sisällyttäminen olemassa oleviin opintoihin nähtiin tärkeänä.
Opiskelijat olivat kiinnostuneita olemaan mukana Jamkin järjestämissä tilaisuuksissa ja kampanjoissa sekä toteuttamaan opinnäytetyön tai harjoittelun kestävään kehitykseen tai vastuullisuuteen liittyen. Opiskelijat toivat esille ajatuksiaan ja ideoitaan luontopositiivisuuden lisäämiseksi kampusympäristössä, esimerkiksi puun taimien istuttamisprojektin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Jamkissa sekä muissa ammattikorkeakouluissa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden toteuttamisessa opetuksen ja muun kampustoiminnan kautta.