Käsikirja koti- ja ulkomaan messuille : case: Antti-Teollisuus Oy
Ahola, Julia (2015)
Ahola, Julia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on laatia käsikirja koti- ja ulkomaan messuille toimeksiantona Antti-Teollisuus Oy:lle. Työssä selvitetään messuosallistumisen vaiheet ja niiden toteuttaminen case-yrityksessä. Opinnäytetyön tavoite on luoda kattava tietopaketti messuosallistumisesta sekä aikataulullinen ja toiminnallinen messuosallistumissuunnitelma Antti-Teollisuus Oy:lle tarkoituksena lisätä messujärjestelyiden suunnitelmallisuutta ja järjestelmällisyyttä.
Työ on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään business to business -markkinointia, strategista markkinointia, markkinointiviestintää ja messuja niiden osana. Toisessa osassa kuvaillaan yrityksen messuosallistumisen järjestämiseen, toteuttamiseen ja jälkihoitoon liittyvät toimenpiteet. Kolmannessa osassa esitellään toimeksiantajayritys, kartoitetaan heidän tapojaan messuosallistumisessa, esitellään laadittu messuosallistumissuunnitelma ja opastetaan sen käyttöön.
Työn tietopohja on hankittu lähinnä kirjallisia lähteitä ja Internetissä saatavilla olevia artikkeleita ja muita aiheeseen liittyviä julkaisuja hyödyntämällä. Case-yrityksestä kertovassa osuudessa tietoa on kerätty myös haastattelemalla yrityksen messutoiminnasta vastaavia henkilöitä.
Messut on tapahtuma, jossa tavoittaa laajan kohdeyleisön helposti ja verrattain edullisesti ja etenkin kansainvälistymisen alkuvaiheessa niillä on merkittävä rooli. Business to business -markkinoilla messuosallistuminen nähdään lisäksi osoituksena yrityksen elinvoimaisuudesta. Messujärjestelyt vaativat kuitenkin yrityksiltä paljon resursseja ja onnistuakseen ne on osattava suunnitella kokonaisuudessaan hyvissä ajoin etukäteen.
Käsikirjaa tullaan hyödyntämään yrityksessä pääasiassa uusien messuvastaavien perehdyttämiseen ja messuosallistumissuunnitelma on avuksi messuosallistumisen järjestelyiden etenemisen seurannassa. Mahdollisena jatkotutkimuksena voisi selvittää messuilla tapahtuvaa kansainvälisten jälleenmyyjien hankintaa ja keinoja nykyisten jälleenmyyjien messutoiminnan tehostamiseen.
Työ on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään business to business -markkinointia, strategista markkinointia, markkinointiviestintää ja messuja niiden osana. Toisessa osassa kuvaillaan yrityksen messuosallistumisen järjestämiseen, toteuttamiseen ja jälkihoitoon liittyvät toimenpiteet. Kolmannessa osassa esitellään toimeksiantajayritys, kartoitetaan heidän tapojaan messuosallistumisessa, esitellään laadittu messuosallistumissuunnitelma ja opastetaan sen käyttöön.
Työn tietopohja on hankittu lähinnä kirjallisia lähteitä ja Internetissä saatavilla olevia artikkeleita ja muita aiheeseen liittyviä julkaisuja hyödyntämällä. Case-yrityksestä kertovassa osuudessa tietoa on kerätty myös haastattelemalla yrityksen messutoiminnasta vastaavia henkilöitä.
Messut on tapahtuma, jossa tavoittaa laajan kohdeyleisön helposti ja verrattain edullisesti ja etenkin kansainvälistymisen alkuvaiheessa niillä on merkittävä rooli. Business to business -markkinoilla messuosallistuminen nähdään lisäksi osoituksena yrityksen elinvoimaisuudesta. Messujärjestelyt vaativat kuitenkin yrityksiltä paljon resursseja ja onnistuakseen ne on osattava suunnitella kokonaisuudessaan hyvissä ajoin etukäteen.
Käsikirjaa tullaan hyödyntämään yrityksessä pääasiassa uusien messuvastaavien perehdyttämiseen ja messuosallistumissuunnitelma on avuksi messuosallistumisen järjestelyiden etenemisen seurannassa. Mahdollisena jatkotutkimuksena voisi selvittää messuilla tapahtuvaa kansainvälisten jälleenmyyjien hankintaa ja keinoja nykyisten jälleenmyyjien messutoiminnan tehostamiseen.