Tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen ja toteutus Ekamin Opiskelijayhdistys ry:lle
Vanhalakka, Sari (2015)
Vanhalakka, Sari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501301757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501301757
Tiivistelmä
Yritysten lisäksi markkinointiviestintää tarvitsevat nonprofit-organisaatiot, joissa rahaa, osaamista ja ihmisiä on rajallisempi määrä kuin useimmissa yrityksissä. Markkinointiviestintään varatut budjetit ovat usein pienempiä ja keinovalikoiman käyttöä oh-jaavat nonprofit-organisaation arvot ja missio.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin Ekamin Opiskelijayhdistys ry:n järjestämän tapahtuman markkinointiviestinnän suunnitteluun. Työn pääpaino on markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluun pohjautuvassa teoriassa ja suunnitelmien toteuttamisessa. Toteutuksen onnistumista arvioitiin kvalitatiivisen tutkimuksen ja suullisen palautteen avulla, sillä Ekamin Opiskelijayhdistyksen tapahtumille ei ole aiemmin tehty markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Produktin laatimisen keskeisimpänä menetelmänä käytettiin SOSTAC®-mallia sekä SWOT-analyysia mahdollisimman tehokkaan tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseksi ja tulosten mittaamiseksi.
Työn kirjallisina päälähteinä on käytetty markkinoinnin, nonprofit-organisaation markkinoinnin, tapahtuman järjestämisen ja digitaalisen markkinointiviestinnän teoriaa käsitteleviä kirjoja.
Kustannustehokkaiden menetelmien käyttö korostuu työssä. Facebook ja Wilma osoittivat voimansa tapahtuman markkinoinnissa opiskelijoille. Työn tuloksena lisättiin Ekamin opiskelijayhdistyksen näkyvyyttä ja tehostettiin Facebookin käyttöä tapahtuman markkinoinnissa.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin Ekamin Opiskelijayhdistys ry:n järjestämän tapahtuman markkinointiviestinnän suunnitteluun. Työn pääpaino on markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluun pohjautuvassa teoriassa ja suunnitelmien toteuttamisessa. Toteutuksen onnistumista arvioitiin kvalitatiivisen tutkimuksen ja suullisen palautteen avulla, sillä Ekamin Opiskelijayhdistyksen tapahtumille ei ole aiemmin tehty markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Produktin laatimisen keskeisimpänä menetelmänä käytettiin SOSTAC®-mallia sekä SWOT-analyysia mahdollisimman tehokkaan tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseksi ja tulosten mittaamiseksi.
Työn kirjallisina päälähteinä on käytetty markkinoinnin, nonprofit-organisaation markkinoinnin, tapahtuman järjestämisen ja digitaalisen markkinointiviestinnän teoriaa käsitteleviä kirjoja.
Kustannustehokkaiden menetelmien käyttö korostuu työssä. Facebook ja Wilma osoittivat voimansa tapahtuman markkinoinnissa opiskelijoille. Työn tuloksena lisättiin Ekamin opiskelijayhdistyksen näkyvyyttä ja tehostettiin Facebookin käyttöä tapahtuman markkinoinnissa.