Ulkomaalaisen aluksen aikarahtaus suomalaiselle rakennustyömaalle : Supplytime 2017
Alatalo, Markus (2024)
Alatalo, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122885
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia aluksen rahtausprosessia suomalaiselle rakennustyömaalle. Tutkimuksessa tutkittiin aluksen rahtausprosessia yleisesti sekä vakiosopimusmallin mukaan. Vakiosopimusmalliksi valittiin Bimco:n Supplytime 2017-vakiosopimusmalli.
Tutkimuksen tavoitteena oli antaa sopimusosapuolille tietoa yleisesti sopimuksista merenkulun- ja rakentamisen aloilla, rahtausprosessista sekä vakiorahtaussopimuksesta, sen ehtojen sisällöstä ja niistä Suomalaisen rakennustyömaahan liittyvistä erityispiirteistä, jotka tulee ottaa huomioon, kun ulkomaalaista alusta rahdataan suomalaiselle rakennustyömaalle.
Tutkimuksessa havaittiin, että Supplytime 2017-vakiosopimusmalli soveltuu aluksen rahtaamiseen suomalaiselle rakennustyömaalle. Rahtausprosessissa tulee ottaa kuitenkin huomioon useita rakennustyömaata ja ulkomaalaista alusta Suomen aluevesillä koskevaa käytäntöä ja normistoa, joita alan kirjallisuudessa tai rahtausprosesseissa ei ole yleisesti huomioitu.
Tutkimuksessa havaittiin myös, että turvallisuuteen, miehitykseen sekä aluksen liikennöintiin liittyviin lupiin liittyy prosesseja, jotka eroavat merenkulun ja rakentamisen aloilla. Lisäksi havaittiin, että osapuolten on kartoitettava tarkkaan liiketoiminnalliset riskit, jotka liittyvät molempien alojen sopimusketjuihin.
Yleisenä huomiona tuli esiin, että rahtaus prosessissa osapuolten tulee erityisesti huomioida oikea tiedonvaihto ottaen huomioon, että osapuolet edustavat usein eri toimialoja. Hyvän rahtaussopimuksen aikaansaaminen vaatii erityisen hyvin valmisteltua prosessia.
Tutkimuksen tavoitteena oli antaa sopimusosapuolille tietoa yleisesti sopimuksista merenkulun- ja rakentamisen aloilla, rahtausprosessista sekä vakiorahtaussopimuksesta, sen ehtojen sisällöstä ja niistä Suomalaisen rakennustyömaahan liittyvistä erityispiirteistä, jotka tulee ottaa huomioon, kun ulkomaalaista alusta rahdataan suomalaiselle rakennustyömaalle.
Tutkimuksessa havaittiin, että Supplytime 2017-vakiosopimusmalli soveltuu aluksen rahtaamiseen suomalaiselle rakennustyömaalle. Rahtausprosessissa tulee ottaa kuitenkin huomioon useita rakennustyömaata ja ulkomaalaista alusta Suomen aluevesillä koskevaa käytäntöä ja normistoa, joita alan kirjallisuudessa tai rahtausprosesseissa ei ole yleisesti huomioitu.
Tutkimuksessa havaittiin myös, että turvallisuuteen, miehitykseen sekä aluksen liikennöintiin liittyviin lupiin liittyy prosesseja, jotka eroavat merenkulun ja rakentamisen aloilla. Lisäksi havaittiin, että osapuolten on kartoitettava tarkkaan liiketoiminnalliset riskit, jotka liittyvät molempien alojen sopimusketjuihin.
Yleisenä huomiona tuli esiin, että rahtaus prosessissa osapuolten tulee erityisesti huomioida oikea tiedonvaihto ottaen huomioon, että osapuolet edustavat usein eri toimialoja. Hyvän rahtaussopimuksen aikaansaaminen vaatii erityisen hyvin valmisteltua prosessia.