Opiskelijoiden kokemuksia vertaistuutoroinnista ensimmäisenä opiskeluvuotena
Huuska, Risto (2024)
Huuska, Risto
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621532
Tiivistelmä
Uudelle aloittaville korkeakouluopiskelijoille uusi oppimisympäristö ja uudet ihmiset voivat olla opiskelujen aluksi pieni shokki. Onneksi opiskelijoiden ei tarvitse yksin selvitä uudesta opiskeluympäristöstä, sillä heitä ovat opastamassa oman tutkintolinjansa vertaistuutorit. Tässä opinnäytetyössä on ollut tavoitteena selvittää, miten opiskelijat kokivat heidän ensimmäisenä opiskeluvuotenansa vertaistuutoroinnin ja millaisia kokemuksia heille jäi.
Tämä tutkimuspainotteinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön/linjan sosiaalialan koulutuksen kanssa. Opinnäytetyön tutkimukselliseen osuuteen osallistui vapaa-ehtoisesti sosiaalialan tutkinto-opiskelijoita.
Tässä opinnäytetyössä oli tutkimustehtävänä selvittää vertaistuutoroinnin onnistumista. Tutkimuskysymyksenä oli, miten opiskelijat kokivat omien vertaistuutoreiden vertaistuutoroinnin ensimmäisenä opiskeluvuotena ja miten vertaistuutorointia voisi mahdollisesti kehittää sosionomikoulutuksessa. Tutkimuksellisen osuuden aineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelmalla luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä rakentui tuutorien tuesta, ryhmäytymisestä, yhteilöllisyydestä, dialogisuudesta sekä ihmisen näkeminen subjektina. Tutkimusmetodeiksi tähän työhön valikoituivat sekä kvalitatiivinen eli laadullinen että kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä.
Kyselylomake oli rakenteeltaan sekamuotoinen, jolloin kysymykset olivat strukturoituja kysymyksiä, monivalintakysymyksiä ja avokysymyksiä. Strukturoitujen kysymysten analysointiin on käytetty kvantitatiivista tutkimussuuntausta, jolloin vastauksien pohjalta muodostettiin kuvaaja kuvaamaan vastauksia. Kvalitatiivista menetelmää käytettiin puolestaan avonaisissa kysymyksissä, jolloin vastauksista pystyttiin keräämään yhdistäviä tekijöitä ja laatimaan taulukkoja vastausten pohjilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että tällä hetkellä vertaistuutorointiin ollaan suurimmalta osin erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä. Kyselyyn osallistuneet sosiaalialan tutkinto-opiskelijat antoivat arvokasta tietoa kokemastansa vertaistuutoroinnista sekä antoivat vastauksillaan omia näkemyksiä, kuinka vertaistuutorointia voitaisiin mahdollisesti kehittää tulevaisuudessa sosiaalialalla.
Tämä tutkimuspainotteinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön/linjan sosiaalialan koulutuksen kanssa. Opinnäytetyön tutkimukselliseen osuuteen osallistui vapaa-ehtoisesti sosiaalialan tutkinto-opiskelijoita.
Tässä opinnäytetyössä oli tutkimustehtävänä selvittää vertaistuutoroinnin onnistumista. Tutkimuskysymyksenä oli, miten opiskelijat kokivat omien vertaistuutoreiden vertaistuutoroinnin ensimmäisenä opiskeluvuotena ja miten vertaistuutorointia voisi mahdollisesti kehittää sosionomikoulutuksessa. Tutkimuksellisen osuuden aineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelmalla luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä rakentui tuutorien tuesta, ryhmäytymisestä, yhteilöllisyydestä, dialogisuudesta sekä ihmisen näkeminen subjektina. Tutkimusmetodeiksi tähän työhön valikoituivat sekä kvalitatiivinen eli laadullinen että kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä.
Kyselylomake oli rakenteeltaan sekamuotoinen, jolloin kysymykset olivat strukturoituja kysymyksiä, monivalintakysymyksiä ja avokysymyksiä. Strukturoitujen kysymysten analysointiin on käytetty kvantitatiivista tutkimussuuntausta, jolloin vastauksien pohjalta muodostettiin kuvaaja kuvaamaan vastauksia. Kvalitatiivista menetelmää käytettiin puolestaan avonaisissa kysymyksissä, jolloin vastauksista pystyttiin keräämään yhdistäviä tekijöitä ja laatimaan taulukkoja vastausten pohjilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että tällä hetkellä vertaistuutorointiin ollaan suurimmalta osin erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä. Kyselyyn osallistuneet sosiaalialan tutkinto-opiskelijat antoivat arvokasta tietoa kokemastansa vertaistuutoroinnista sekä antoivat vastauksillaan omia näkemyksiä, kuinka vertaistuutorointia voitaisiin mahdollisesti kehittää tulevaisuudessa sosiaalialalla.