Liikenneportaalien kuntotarkistus Case Espoon kaupunki
Kauppinen, Jussi (2014)
Kauppinen, Jussi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820392
Tiivistelmä
Liikenneportaalien kuntotarkistukseen ei ole valtakunnallista ohjetta ja näin ollen monissa kunnissa kuntotarkastamisia tehdään vain satunnaisesti, jos ollenkaan. Espoossa kuntotarkastukset ovat jääneet vain yksittäisiksi tarkastuksiksi ilman säännöllistä suunnitelmaa.
Työn toimeksiantaja on Espoon kaupunki ja työn valvojana toimi Kari Nikola. Työn tietopohja muodostui pääsääntöisesti tiehallinnon oppaista.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa nykyisten liikenneportaalien kuntoa ja luoda pohjaa tuleville tarkastuksille. Koska kiinnitysten tarkistus vaatisi nosturin käyttöä, nyt tehtävä tarkastus suoritettiin suurelta osin silmämääräisesti ja mittatyökaluja käyttäen. Portaalit valokuvattiin, mitattiin ja dokumentoitiin.
Liikenneportaalit olivat pääsääntöisesti hyvässä tai kohtalaisessa kunnossa. Portaaleja tarkastettiin yhteensä 350 kpl. Todella hyvässä kunnossa (5) oli 54 kpl, hyvässä kunnossa (4) oli 63 kpl, keskivertokunnossa (3) oli 187 kpl, lievästi ongelmaisia (2) (Vaatii seurantaa) oli 39 kpl ja huonokuntoisia (1) oli 7 kpl.
Jatkosuosituksiksi suosittelisin, että pahasti vaurioituneet kilvet vaihdettaisiin ja lievästi vaurioituneita harkittaisiin tapauskohtaisesti voiko oikaista, jättää paikoilleen vai tarvitseeko kyltti vaihtaa.
Pahasti vaurioituneista portaaleista olisi syytä vaihtaa vaurioituneet osat ja pahasti kallistuneiden portaalien oikaisua tulisi harkita. Lievemmin vaurioituneita ja kallistuneita tulisi seurata säännöllisesti mahdollisten lisävaurioiden estämiseksi.
Pitkän tähtäimen suositukseksi suosittelisin, että kaikki portaalit tarkastettaisiin silmämääräisesti kerran vuodessa ja joka viides vuosi suoritettaisiin kiinnitysten tarkistus nostinautosta käsin.
Työn toimeksiantaja on Espoon kaupunki ja työn valvojana toimi Kari Nikola. Työn tietopohja muodostui pääsääntöisesti tiehallinnon oppaista.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa nykyisten liikenneportaalien kuntoa ja luoda pohjaa tuleville tarkastuksille. Koska kiinnitysten tarkistus vaatisi nosturin käyttöä, nyt tehtävä tarkastus suoritettiin suurelta osin silmämääräisesti ja mittatyökaluja käyttäen. Portaalit valokuvattiin, mitattiin ja dokumentoitiin.
Liikenneportaalit olivat pääsääntöisesti hyvässä tai kohtalaisessa kunnossa. Portaaleja tarkastettiin yhteensä 350 kpl. Todella hyvässä kunnossa (5) oli 54 kpl, hyvässä kunnossa (4) oli 63 kpl, keskivertokunnossa (3) oli 187 kpl, lievästi ongelmaisia (2) (Vaatii seurantaa) oli 39 kpl ja huonokuntoisia (1) oli 7 kpl.
Jatkosuosituksiksi suosittelisin, että pahasti vaurioituneet kilvet vaihdettaisiin ja lievästi vaurioituneita harkittaisiin tapauskohtaisesti voiko oikaista, jättää paikoilleen vai tarvitseeko kyltti vaihtaa.
Pahasti vaurioituneista portaaleista olisi syytä vaihtaa vaurioituneet osat ja pahasti kallistuneiden portaalien oikaisua tulisi harkita. Lievemmin vaurioituneita ja kallistuneita tulisi seurata säännöllisesti mahdollisten lisävaurioiden estämiseksi.
Pitkän tähtäimen suositukseksi suosittelisin, että kaikki portaalit tarkastettaisiin silmämääräisesti kerran vuodessa ja joka viides vuosi suoritettaisiin kiinnitysten tarkistus nostinautosta käsin.