Matka Napalaaksoon opiskelijoiden silmin
Sarajärvi, Jonna; Sarajärvi, Jonna Tuulia (2014)
Sarajärvi, Jonna
Sarajärvi, Jonna Tuulia
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Arctic Valley -hanke, joka on luonut Lapin ammattikorkeakoululle uuden virtuaalisen oppimisympäristön. Napalaakso otettiin käyttöön ensimmäistä kertaa syksyllä 2014 aloittaneilla liiketalouden opiskelijoilla. Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, miten uuden oppimisympäristön käyttöönotto ja opiskelijoiden ohjaaminen toteutuvat opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusaineisto on kerätty tarkkailevan havainnoinnin ja teemahaastattelun avulla. Tärkein tiedonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastattelimme kuutta opiskelijaa. Haastatteluun arvottiin yksi opiskelija jokaisesta tiimiyrityksestä. Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan hyödyntää uuden oppimisympäristön, sekä opiskelijoiden ohjaamisen kehittämisessä. Teoreettinen viitekehys käsittelee liiketoimintaosaamista, oppimisympäristöjä, opiskelijoiden ohjaamista ja tiimityöskentelyä.
Tutkimustulokset esitetään teema-alueittain. Kokonaisuutena opiskelijat olivat tyytyväisiä uuteen opetusmenetelmään ja oppimisympäristöön. Muutamia kehityskohteita nousi kuitenkin esille. Käsittelemme näitä kehityskohteita johtopäätöksissä. Lisäksi esitämme ehdotuksia mahdollisista jatkotutkimusaiheista.
Opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusaineisto on kerätty tarkkailevan havainnoinnin ja teemahaastattelun avulla. Tärkein tiedonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastattelimme kuutta opiskelijaa. Haastatteluun arvottiin yksi opiskelija jokaisesta tiimiyrityksestä. Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan hyödyntää uuden oppimisympäristön, sekä opiskelijoiden ohjaamisen kehittämisessä. Teoreettinen viitekehys käsittelee liiketoimintaosaamista, oppimisympäristöjä, opiskelijoiden ohjaamista ja tiimityöskentelyä.
Tutkimustulokset esitetään teema-alueittain. Kokonaisuutena opiskelijat olivat tyytyväisiä uuteen opetusmenetelmään ja oppimisympäristöön. Muutamia kehityskohteita nousi kuitenkin esille. Käsittelemme näitä kehityskohteita johtopäätöksissä. Lisäksi esitämme ehdotuksia mahdollisista jatkotutkimusaiheista.